קורונה בישראל

רופאי בריאות הציבור: אין הצדקה למעקב חשאי אחרי אזרחים במאבק בקורונה

פרופ' חגי לוין ופרופ' נדב דוידוביץ' פנו לוועדת החוץ והביטחון בדרישה לחזק את המערך האפידמיולוגי לצורך צמצום התפשטות הנגיף ולוותר על שימוש באמצעים פולשניים ושנויים במחלוקת למעקב אחרי אזרחי ישראל

"אין הוכחה ליעילות המעקב החשאי בצמצום התפשטות הנגיף והוא עלול לסכן את בריאות הציבור ואמון הציבור". צילום: נתי שוחט/ פלאש 90

בעוד ועדת השרים לפיקוח על מעקבי שב"כ ומשטרה אחרי חולי קורונה צפויה להמליץ על הרחבת סמכויות שב"כ במאבק במגיפה, פנה אתמול (ב') איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית במכתב לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת ובו הדגיש ש"אין הצדקה לשימוש בנתוני תקשורת באופן חשאי למעקב אחרי אזרחים. במקום זאת יש צורך לחזק את המערך האפידמיולוגי לצורך צמצום התפשטות נגיף הקורונה החדש".

מימין, פרופ' נדב דוידוביץ ופרופ' חגי לוין. "קיימות בעולם דוגמאות לחלופה טכנולוגית שאיננה פולשנית לפרטיות באופן חריג"

במכתב שעליו חתמו יו"ר האיגוד, פרופ' חגי לוין ופרופ' נדב דוידוביץ,  יו"ר פורום בריאות הציבור, הם ציינו כי "ההתפרצות המקומית בישראל איננה משבר בריאותי מסדר גודל המצדיק שימוש באמצעים פולשניים ושנויים במחלוקת למעקב אחרי אזרחי ישראל. מהבחינה המקצועית, הצעדים הללו כלל אינם נדרשים לאור העובדה שהתחלואה הסימפטומטית מהווה 'קצה הקרחון' של שרשראות ההדבקה. אין הוכחה ליעילות הצעדים הללו בצמצום ההתפשטות והם עלולים לסכן את בריאות הציבור ואמון הציבור על חשבון שימוש בכלים מקובלים ויעילים לחקירות אפידמיולוגיות".

עוד ציינו כי "לאור הנתונים והדיסציפלינה המדעית, אנו ממליצים במקום זאת על שילוב אמצעים אפידמיולוגיים: הגברת השימוש בכלי סיקור מעבדתי כולל לאוכלוסיה לא-סימפטומטית; הרחבת שיקול הדעת המקצועי של רופאי מחוזות משרד הבריאות בשטח; תגבור כוח אדם והקמת מוקד חקירות טלפוני ארצי או אזורי; הפעלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות ותגבורו".

מעבר לזאת, הדגישו פרופ' לוין ופרופ' דוידוביץ', ובכל הנוגע לשאלת החלופות הטכנולוגיות - קיימות בעולם דוגמאות לחלופה טכנולוגית שאיננה פולשנית לפרטיות באופן חריג, אשר יכולה לסייע ולהוסיף - אך לא להחליף - על התשתיות האפידמיולוגיות של כוח אדם ומעבדות.

"כלל לא נעשה מאמץ עד כה להשתמש בכלים המקובלים והידועים של אפידמיולוגית השדה הקלאסית, על בסיס מערך ניטור ובדיקות PCR נרחב בשטח, בהתאם לחוות דעת אנשי המקצוע הבקיאים בתחום, מומחי בריאות הציבור בישראל", ציינו.

לפנייה שהועברה ליו"ר הוועדה (כיום) ח"כ גבי אשכנזי צורף נייר העמדה המפורט והוועדה התבקשה לקיים דיון בנושא הזה כאשר איגוד רופא בריאות הציבור מוכן להעמיד את כל הידע שברשותו לחברי הוועדה ולהציגו בדיון.

בוועדת השרים שהכינה את המלצות על הרחבת סמכויות שב"כ, בכפוף לאישור היועץ המשפטי לממשלה וועדת החוץ והביטחון של הכנסת, חברים שרי ממשלת המעבר הזמנית הנוכחית: אמיר אוחנה, יואב גלנט, יובל שטייניץ וזאב אלקין. בין השאר המליצה הוועדה על שימוש ב"אמצעים מיוחדים" למיפוי אזורי סיכון עם רמת תחלואת קורונה גבוהה וכן לחייב את כלל האזרחים להתקין בטלפונים הניידים שלהם את יישומון "המגן" של משרד הבריאות לאיכון מסלול התנועה על החולים והצלבת המידע שייאסף בדרך זאת.

נושאים קשורים:  בריאות הציבור,  פרופ' נדב דוידוביץ',  פרופ' חגי לוין,  איכון סלולרי,  חקירה אפידימיולוגית,  נגיף הקורונה,  קורונה,  חדשות
תגובות