קורונה בישראל

חבר בצט"מ: אין פרוטוקול אחיד לבתי החולים והיקף התחלואה לא ברור

רופאים מותחים ביקורת על התנהלותו של שר הבריאות | ליצמן בתגובה: "רצף של שקרים והכפשות על גבול האנטישמיות"

אנשי צוות רפואי לטיפול בקורונה. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

גורם בצט"מ (צוות טיפול במגיפות) במשרד הבריאות טוען כי לבתי החולים אין פרוטוקול אחיד לטיפול בחולי קורונה, חולים קלים מאושפזים שלא לצורך בבתי חולים ולא נעשות עדיין בדיקות סרולוגיות. אותו מקור גם התלונן ש"אין תמונת מצב ברורה לגבי מיגון הרופאים והצוותים המטפלים ולא ברורים היקפי התחלואה האמיתיים". המקור צוטט במהדורת החדשות בערוץ 12 בליל שבת.

קודם לכן צוטטו בדיווח בערוץ 12 שלושה רופאים שמתחו ביקורת על התנהלות שר הבריאות יעקב ליצמן. פרופ' נמרוד רוזן, מנהל החטיבה האורתופדית במרכז הרפואי העמק בעפולה, אמר: "תיק שר הבריאות בישראל זה 'תפקיד עונשין', אף אחד לא רוצה בו כי מראש הסיכויים להצליח קטנים מאוד. זה משרד אפור ובינוני. כבר שנים לא היה שר בריאות נורמלי.

"ההחלטות מתקבלות על ידי פקידים שלא ראו חולה 30 שנה. המערכת מיובשת במשך 15 שנים ויותר ומנוהלת בידי אנשים לא מקצועיים. לפי הבנתי, אין מדיניות אחידה. כל אחד עושה כראות עיניו". כמו כן אמר פרופ' רוזן: "ליצמן לא הסכים לפתוח חדר מיון באשקלון בגלל קברים עתיקים שנמצאו בשטח שנועד לכך. עכשיו הוא מסרב לסגור מקוואות במשבר הקורונה".

על מכתב הרופאים אמר פרופ' רוזן: "המכתב נועד להציף שתי בעיות עיקריות: איך נלחמים בקורונה ומה יקרה ביום שאחרי. זה לא עניין של שר בריאות כזה או אחר, זה עניין של תהליך קבלת ההחלטות. המנכ"לים שקדמו למשה בר סימן טוב – פרופ' גבי ברבש ופרופ' רוני גמזו – היו רופאים אבל גם הם שותפים לייבוש המערכת באותה המידה. מדובר בהזנחה של שנים".

פרופ' חיים פארן, מנהל כירורגית א' במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא, מתחת ביקורת על סדר עדיפויות בעייתי של השר: "ליצמן איים להתפטר כי בנו גשר בשבת אבל לא התפטר כשתקציבי משרד הבריאות הולכים ומצטמצמים ועל כך שמערכת הבריאות הולכת ומתפרקת".

רופא שלישי שצוטט סירב להיחשף בשמו והוצג רק כ-מ', מנהל מחלקה בבית חולים ממשלתי: "לפני שמשה בר סימן טוב נכנס לתפקיד מנכ"ל המשרד, לא היה אותו ריסון תקציבי שאנחנו מרגישים במערכת הרפואית היום. היו תקופות של פיתוח, היה קונצנזוס שאפשר להיכנס לגירעון כדי לפתח את המערכת שהמדינה תכסה את 'הבור' שייווצר. אבל מאז שהוא בתפקיד, התקציב הפך חזות הכל ואסור לחרוג ממנו. המערכת נראית כמו בשנות ה-70. זה משפיע על ביטחון ואמון הציבור במערכת. לא חתמתי על מכתב הרופאים, אבל הזדהיתי איתו. הוא מבטא את חוסר האמון של הרופאים במי שעומדים בראש המערכת, חוסר אמון שנבנה במשך שנים".

פרופ' רוזן אמר עוד: "צריך להקים מל"ב – מועצה לביטחון בריאותי, כמו  שיש מל"ל (מועצה לביטחון לאומי) – גוף מקצועי עם אנשי מקצוע בתחום הרפואה שמתחלפים אחת לכמה זמן, מזמינים מומחים בהתאם לנושא הדיונים. היום זה קורונה ומחר חוסר מיטות אשפוז ומחרתיים חוסר תקנים. המערכת צריכה עשרה מיליארד שקל לפי הערכת האוצר. גוף כזה, אם וכאשר יוקם, לא יתפרק אחרי הקורונה אלא ידאג שחלוקת האמצעים בישראל תהיה שוויונית".

תגובת לשכת שר הבריאות ליצמן: "זה רצף שקרים והכפשות שאין בינם למציאות ולו קשר מקרי. יש לדחות ניסיון גורמים אינטרסנטיים להטיל דופי בפעילות החשובה של השר ומערכת הבריאות במיוחד בימים אלה. בשום מצב לא דרש השר ליצמן להשאיר פתוח את בתי הכנסת בניגוד לדעת המשרד. הוא דרש שתפילות וטקסי דת יפעלו רק בהנחיות ובהגבלות שגובשו יחד עם אנשי הרפואה במשרד הבריאות והמשרד לענייני דת.

"האמירות לפיהן כביכול קידם ליצמן רפורמות לטובת המגזר שלו שקריות ועל גבול האנטישמיות. כל הרפורמות והמהלכים שנקט הופנו לטובת כלל אזרחי ישראל, ללא קשר למגזר או לאוכלוסיה כזו או אחרת. האשמות השווא על הידרדרות מערכת הבריאות מגוחכות. ליצמן קידם את הפריפריה בכל דרך, יזם הקמת עשרות מוקדי חירום, מלר"דים בעיקר בפריפריה, מכשירי MRI סופקו לכלל בתי החולים בייחוד בפריפריה. בשש השנים האחרונות נוספו כ-50 מכשירי MRI. תקציב מערכת הבריאות וסל התרופות גדל במספרי שיא של כל הזמנים".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  צט"מ,  קורונה,  מגיפה,  משרד הבריאות
תגובות

כן,יש לפטר את ליצמן.
כך טענתי בשלהי 2017 במכתבי הגלוי לראש הממשלה אז, בעקבות ראיון אישי עם ליצמן בלישכתו , בו ניסיתי להמריצו לפעול לשיקום המערכת.-- ראיון ודו-שיח עקר !
להזכירכם , בנימין נתניהו ,כהן אז בתפקיד שר הבריאות , וח'כ ליצמן היה אז סגן שר בריאות.
המכתב נשאר אז ללא תגובה .
האם ראש ממשלת המעבר יגיב היום אחרת לקריאה ? !
בברכת , חג שמח , וסוף קרוב לקורונו-דיקטטורה, פרופ' תיאו דב גולן.