מקרה השבוע

תיאור מקרה: דרכי הידבקות בנגיף הקורונה והטיפול במחלה

ה-New England Journal of Medicine פרסם תיאור מפורט, ראשון מסוגו, של מקרה קליני של חולה בנגיף הקורונה החדש שהדביק את בני משפחתו

הדבקה בנגיף הקורונה. צילום אילוסטרציה

ה-New England Journal of Medicine פרסם בסוף השבוע תיאור מפורט, ראשון מסוגו, של מקרה קליני של חולה שנדבק בנגיף הקורונה החדש nCoV-2019. הדיווח מכיל תיאור הטיפול המלא שקיבל וכן כיצד הדביק בנגיף אנשים אחרים, תחילה את בני משפחתו הקרובים ביותר, שהמשיכו את הפצתו של הנגיף לאחרים.

התיאור נועד לרופאים כ"מקרה בוחן" ולשם לימוד ההיבטים הקליניים ובדגש על סוגיית העברת הנגיף מאדם לאדם, האחראית להתפשטותו מעבר למוקד מקור ההתפרצות בעיר ווהאן (11 מיליון תושבים) בסין, ממנה התפשט הנגיף לערים רבות נוספות ברחבי סין וגם למדינות אחרות.

ה"צבר המשפחתי" של ההדבקה בנגיף קורונה החדש כולל גבר סיני שיצא מווהאן לוייטנאם ושם החל לבטא את תסמיני המחלה, וכן את בנו הבגיר ששהה עם הוריו שלושה ימים לאחר שאביו שב מנסיעתו לסין.

הדיווח נכתב על ידי ד"ר תואונג נגויין (Thuong Nguyen) מ"מכון פאסטר" ב-הו-צ'י-מין סיטי בוייטנאם יחד עם עמיתיו.

עד כה זהו התיאור המפורט ביותר של מקרה הדבקה. יש לצפות עתה שיתפרסמו בכתבי עת רפואיים תיאורי מקרים נוספים, בכלל זה גם לגבי החולים שאושפזו בבתי חולים מחוץ לסין גם במדינות או יבשות אחרות ושהידבקותם בנגיף הספציפי הזה אומתה.

מקרה שדווח עליו בתקשורת הכללית ועדיין לא פורסם בכתב עת רפואי הוא של הידבקות בנגיף מאדם לאדם ביפן, שייחודה בכך שאיננה קשורה לנסיעה לסין. הדיווח הופיע ב-The Japan Times.

בתיאור המקרה ב-NEJM הודגש כי העברת הנגיף בין בני אדם דרך רסיסי טיפות זעירות ממערכת הנשימה (respiratory droplets) מתרחשת לא במגע ישיר אלא גם כשנשא הנגיף נמצא במרחק של כשני מטרים מאדם אחר שיידבק ממנו. בכך יש שונות בהשוואה לחשיפה לנגיף השפעת.

החולה שהחל להדביק את בני משפחתו היה בן 65 עם היסטוריה של יתר לחץ דם, סוכרת סוג 2, עבר השתלת תומכן (סטנט) קורונרי בעקבות מחלת הלב שלו וכמו כן היה חולה בסרטן ריאה. הוא אושפז בבית החולים בוייטנאם ב-22 בינואר עם חום לא גבוה במיוחד, נראה מותש לאחר שהיה חולה ארבעה ימים בביתו, מאז שחזר מנסיעתו לסין יחד עם אשתו.

בנו בן ה-27 ליווה את אביו לבית החולים וגם הוא החל להציג שם תסמיני הידבקות: חום גבוה (39 מעלות), הקאות ושלשול בלתי ניתן לשליטה (לפי דיווחו עוד בבית), וזאת לאחר שחלק חדר במלון עם שני הוריו כמה ימים לפני כן בוייטנאם. הבן לא נסע לשום מקום שבו ידוע על כך שהקורונה מצוי בה ומדביק אחרים.

מה שהפתיע זו העובדה שאשתו של אב המשפחה, שחזר מסין וליוותה אותו בנסיעה זו, היתה בריאה נכון ל-28 בינואר, שישה ימים לאחר שבעלה אושפז. כמו כן, לפי הדיווח שמסר המטופל, הוא לא ביקר ב"שוק הרטוב" בעיר ווהאן שסומן כמוקד התפרצות המגיפה.

עוד צוין בדיווח על המקרה כי התסמינים אצל הבן החלו להתפתח ב-20 בינואר, שלושה ימים לאחר שפגש את הוריו בשובם מסין. "עובדה זו מעלה את האפשרות שתקופת האינקובציה של הנגיף nCoV2019 עשויה להימשך גם שלושה ימים ואולי פרק זמן קצר מכפי שהעריכו עד כה", צוין.

החולה בן ה-65 הושם בבידוד, טופל במגוון רחב מאוד של תרופות אנטיביוטיות וכן ברכיבים אנטי-ויראליים וקיבל טיפולי תמיכה. הבדיקות הראשונות ב"זמן אמת" בתחילת האשפוז הציגו תגובת שרשרת RT-PCRי(reverse transcription polymerase chain reaction).

צילום חזה הראה חדירה/"הסתננות" של הנגיף לאונה העליונה של הריאה השמאלית והחולה נזקק להוספת חמצן דרך האף בקצב של 5 ליטר לדקה עקב קוצר נשימה והיפוקסמיה, חוסר חמצן בדם.

ב-25 בינואר, שלושה ימים מתחילת האשפוז, חומו ירד וכעבור יום נראה שיפור במצבו הקליני.

בו זמנית, בנו לא הראה א-נורמליות בבדיקות מעבדה, למעט עלייה (13.9 מ"ג/ליטר) ברמת ההורמון C-reactive. לא נראה אצלו סימן בלתי רגיל בצילום חזה. מצבו התייצב כבר ב-23 בינואר. הוא ואביו עברו בדיקות מעבדה שהציגו תוצאות שליליות להידבקות בנגיף שפעת או בקדחת דנגי, אולם הן היו חיוביות לנגיף הקורונה החדש.

מחברי הדיווח ציינו עוד כי בעוד שהאב הוא ככל הנראה מקור ההדבקה של הבן, ריצוף סדור של זני הנגיף משני החולים, לצורך וידוא מסלול העברת הנגיף מהאב לבן, לא הוצג בבדיקות.

עתה הצוות הרפואי מבצע מעקב אחרי 28 אנשים שהיו במגע קרוב עם בני המשפחה הזאת ועד כה הם לא הציגו תסמינים למחלה.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  תיאור מקרה,  חדשות,  התפרצות מחלה,  סין,  מגיפה,  מקרה השבוע
תגובות
אנונימי/ת
07.02.2020, 15:35

הרבה טעויות בתרגום מאנגלית של הכתבה