אספירין

אספירין למניעה ראשונית של מחלות קרדיווסקולריות בחולי סוכרת

במחקר זה נסקרו עבודות משמעותיות וגדולות אשר פורסמו בשנתיים האחרונות בנושא

על אף שאיזון של היפרגליקמיה וגורמי סיכון קרדיווסקולריים אחרים בחולי סוכרת מעכב טרשת עורקים ומוות, סיבוכים אלה עדיין מופיעים בחולים פי שניים מאשר באוכלוסייה אשר אינה סוכרתית. שינויים באורח חיים, כמו פעילות גופנית ותזונה בריאה, כמו גם טיפול תרופתי עם תרופות כגון סטטינים ואספירין במינון נמוך, יכולים להועיל לחולים הסוכרתיים  במניעת התפתחות של טרשת עורקים וסיבוכים הקשורים בהיווצרות קרישי דם.

הדיון בנושא תועלת-סיכון שבאיזון מניעת תחלואה קרדיווסקולרית ראשונית עם אספירין הפך דיון ער במיוחד בשנתיים האחרונות. דיון זה הופרה על ידי פרסום שלושה מחקרים גדולים אשר בוצעו תוך שימוש בטכניקות של אקראיות ובקבוצות בקרה אשר טופלו באינבו. במחקרים אלה הושוו תוצאים בין קבוצות בריאות לקבוצות המורכבות מחולי סוכרת.

מטרת מאמר זה הייתה לדון בראיות הפתולוגיות, הפרמקולוגיות והקליניות אשר תומכות בשימוש מתאים של אספירין במינון נמוך בחולי סוכרת, בהקשר של מניעה ראשונית של מחלות קרדיווסקולריות.

מקור: 

Rocca B et. al (2019) Diabetes Research and Clinical Practice DOI: 10.1016/j.diabres.2020.108008

נושאים קשורים:  אספירין,  מניעת תחלואה קרדיווסקולרית,  סוכרת,  טסיות,  מחקרים
תגובות
27.01.2020, 21:44

כרגיל, הראיות הקליניות הן החלשות יותר: למרות מחקרי רנדומיזציה עם יותר מ-15000 אנשים עם סוכרת, אין יתרון מובהק לנטילת אספירין כאשר בוחנים הישרדות כוללת. בהתאם, הקוים המנחים נותנים להמלצה ציון בין רמה A-II ל-C. (אגב, אולי מישהו יודע איזה ציון יש להמלצה על תרופה חשובה אחרת למניעת קרישיות יתר, שלא גורמת פגיעה בשמיעה, אלרגיה, קשיים בטיפול שיניים, דלקת קיבה ואנמיה, ואפילו משפרת רגישות לאינסולין ומפחיתה זיהומים בדרכי שתן, כלומר - מה לגבי המלצה על מים? )