חדשות

המועצה הלאומית לרפואת נשים: לצמצם את מספר טיפולי ההפריה מגיל 41

ההמלצה למשרד הבריאות לשנות את מדיניות טיפולי ה-IVF: להגביר את קצב הטיפולים לנשים מתחת לגיל 40, לצד הגבלת טיפולי ההפריה המלאכותית בנשים מעל גיל 41

הזרקת הורמונים לשם טיפולי הפריה חוץ-גופית (צילום: אילוסטרציה)

המועצה הלאומית לרפואת נשים, נאונטולוגיה וגנטיקה ממליצה למשרד הבריאות ולקופות החולים לשנות את מדיניות טיפולי ההפריה החוץ גופית - ה-IVF: להגביר את קצב הטיפולים שיינתנו לנשים מתחת לגיל 40, לצד הגבלת מספר ההליכים הללו לנשים מעל גיל 41. כיום הטיפולים, הממומנים על ידי המדינה, ניתנים ללא הגבלה. כך מדווח הבוקר (ב') עידו אפרתי ב"הארץ".

בדיווח נמסר כי מוצע גם לאפשר למטופלות להקפיא ביציות מופרות בלי להשתילן מיד וכך למנוע טיפולי הפריה עתידיים בגיל מבוגר יותר. ההמלצות הן על רקע הנתונים החדשים שנאספו ביחס לטיפולים בנשים בגילאי 43-45. בעבר המועצה גם המליצה להוריד את הגיל המירבי לביצוע טיפולים, מ-45 ל-44, אלא שהמלצה זו נדחתה בשעתו.

לפי נתוני האגודה הישראלית לחקר הפוריות (איל"ה) משנת 2017, שיעור ההצלחה של טיפולי IVF בקרב נשים בגילאי 43-45 עמד על 3.8%. לעומת 11.4% בגיל 42-40 ו-23% בקרב נשים בגילאי 35-39. אצל אישה מעל גיל 43, רק אחד מ-26 מחזורי טיפול מסתיים בלידה.

עלות טיפולי הפוריות למערכת הציבורית עומדת על 400-500 מיליון שקל בשנה. לפי הערכות גורמי מקצוע, נמסר בדיווח, כ-75 מיליון שקל מתוכם מוקצים לטיפולים שרופאים מגדירים "חסרי תוחלת" כי שיעור ההצלחה בהם שואף לאפס. אלה כוללים נשים בגבול העליון של גיל הפוריות ונשים שעברו מחזורי טיפול רבים ללא הצלחה. ההליך מלווה בתופעות לוואי שעלולות להיות לו גם השלכות בריאותיות ונפשיות.

המועצה הלאומית יזמה פגישות עם נציגי משרד הבריאות וקופות החולים בנוגע להמלצות החדשות שהכינה. הדיונים הוקפאו עד כינונה של ממשלה קבועה ולא במעמד של ממשלת מעבר. בדיווח נמסר גם כי "גורם בכיר" במערכת הבריאות הטיל ספק אם המדיניות החדשה תאומץ מאחר שמדובר ב"אחד הנושאים הרגישים ביותר בחברה הישראלית ואף שר בריאות לא רוצה להיות חתום על מהלך כזה".

הניסיון לצמצם את המימון הציבורי לטיפולי IVF בישראל נעשה כבר ב-2005 ושוב ב-2013. ההמלצה לא אומצה. ב-2014 הוקם מסד הנתונים הלאומי לטיפולי IVF ואז התקבלה תמונה מדויקת יותר על מספר הטיפולים לנשים בגילאי 43-45 ושיעורי ההצלחה הנמוכים - כאמור פחות מ-4%.

פרופ' טליה אלדר-גבע, מנהלת היחידה לאנדוקרינולוגיה וגנטיקה של הפריון במחלקות פוריות וטיפולי IVF ב"שערי צדק", החברה במועצה הלאומית, מסרה בדיווח: "הרעיון הוא לרכז את המאמץ ככל שניתן בשנים שבהן הסיכוי להרות גבוה יותר. כמו כן לשנות מדיניות הקפאת העוברים".

נושאים קשורים:  טיפולי פוריות,  המועצה הלאומית לרפואת נשים,  IVF,  חדשות
תגובות