חדשות

דו"ח מכון טאוב 2019: מחירי הרפואה בישראל הם מהגבוהים בעולם

ישראל מדורגת במקום החמישי בין מדינות ה-OECD ברמת מחירי הרפואה | הסיבה העיקרית: העלייה בביטוחי הבריאות הפרטיים והמסחריים והעירוב בין הרפואה הציבורית לפרטית המעוות את התמחור ופוגע בשוויוניות

מחירי הרפואה בישראל. אילוסטרציה

ישראל מדורגת במקום החמישי בין מדינות ארגון ה-OECD מבחינת רמת מחירי הרפואה – 10% יותר מהרמה בארה"ב, 26% יותר מממוצע המדינות הדומות ו-53% יותר מהממוצע ב-OECD. כך לפי דו"ח חדש של מכון טאוב - "תמונת מצב של המדינה" לשנת 2019, שפורסם אתמול (ב').

בפרק העוסק בנושאי הבריאות, שאותו חיבר חיבר פרופ' דב צ'רניחובסקי, נכתב: "יש בנתונים אלה שבירת מיתוס לפיהן מחירי הרפואה בישראל נמוכים, וזה אתגר לקובעי המדיניות באשר לכשלים המערכתיים בתמהיל הציבורי-פרטי", מציין הדו"ח.

עוד נאמר בו כי "חלקו הגדול יחסית של המימון הפרטי והעלייה בחלקם של הביטוחים המסחריים במימון הפרט מאז 2014 חושפים את מערכת הבריאות לעלייה בפערים ולכשלי שוק שבאים לידי ביטוי בעליית מחירי הרפואה יחסית למחירים אחרים.

"אנו צופים עלייה בחלקה של ההוצאה הפרטית על בריאות באמצעות ביטוחים מרצון בכ-3 נקודות האחוז, שעיקרה בביטוחים המסחריים, לצד ירידה בחלקם של הביטוחים המשלימים באמצעות קופות החולים".

עוד נאמר בדו"ח כי "העירוב בין רפואה ציבורית לפרטית מעוות את התמחור ופוגע בשוויוניות ובציבוריות של מערכת הבריאות. ההוצאה על בריאות בישראל עולה לאט מדי בהשוואה למדינות המפותחות האחרות. אפילו בשקלול ההבדלים בהרכב הגילים, מחירי הרפואה עלו הרבה יותר ממדד המחירים הכללי בשל הביטוחים הפרטיים והמסחריים.

"העלייה במחירי הרפואה נובעת מהעלייה בשכר הרופאים במגזר הציבורי", מדגיש עוד הדו"ח, "וגם בשל ריבוי תפקיד המדינה במערכת האשפוז – בעלות על בתי חולים, פיקוח ומימון – מה שמביא לניגוד עניינים.

"מספר מיטות האשפוז בישראל נמוך במיוחד. התפוסה בבתי החולים כמעט מלאה ומשך האשפוז קצר יחסית ויש מקום לתהות אם מדובר בסימן ליעילות או מחסור (והתשובה הרי ברורה). פיזור שירותי האשפוז מציב את תושבי הפריפריה בעמדת נחיתות ברורה".

עוד נכתב בדו"ח: "בריאות האוכלוסיה בישראל טובה מאוד יחסית. תוחלת החיים, שהוסיפה לעלות בעשור האחרון, גבוהה מהממוצע ב-OECD ודומה לממוצע במדינות דומות לישראל (מבחינת הגודל במודל אספקת שירותי הבריאות באמצעות קופות החולים), אולם, בתוחלת חיים אין די כדי לבטא יכולת תפקוד ואיכות חיים.

"הישגיה של ישראל בבריאות מרשימים, בעיקר במונחי תמותה והארכת החיים, אך הם קשורים ככל הנראה להשקעות שנעשו בעבר. חלקה של ההוצאה על בריאות נמוך, עם תמהיל ציבורי-פרטי בעייתי, הדורש טיפול שורש. מערכת הבריאות במצבה הנוכחי מציבה אתגרים בכל הנוגע לסדרי העדיפויות הלאומיים של ישראל, בעיקר נוכח קצב הזדקנות האוכלוסיה, הגידול בפריון הילודה ונוכח ההאטה בקצב הקצאת המשאבים על ידי המדינה".

נושאים קשורים:  חדשות,  מכון טאוב,  מערכת הבריאות,  OECD,  הוצאה רפואית,  רפואה פרטית
תגובות
אנונימי/ת
01.01.2020, 19:31

הלכתי להתיעצות עם רופא מומחה, פרופסור בבית חולים אוניברסיטאי במדינה עניה - סינגפור- שילמתי 368 ש"ח לפגישה ראשונה , פגישות נוספות עולות פחות. פניתי להתיעצות עם רופא מומחה בשר"פ הדסה בירושלים , שילמתי 1300 ש"ח , וזה כל ההבדל בין מדינה מפותחת שהמערכת שומרת על מחיר הגיוני למדינת ישראל החסרה כל הגיון !

אנונימי/ת
03.01.2020, 08:02

ראשית, ביטוחי הבריאות השגרתיים מכסים 80% מהתיעצות מומחה ומאפשרים אחת ל 3 חו. התיעצות .
שנית, אני תוהה מדוע כשאינסטלטור ללא תעודה או טכנאי מגיע ועובד 10 דקות ולוקח 500 שח, ללא חשבונית, איש לא מערער על כך, ( או שיעור פרטי שעולה הון, אבל כשזה מורה " מסכן ", זה בסדר, והדוגמאות רבות ) אבל, כשאתה פונה לחוו" ד מומחה שעמל קשות לרכישת הידע והניסיון, מקטרים על העלויות.

03.01.2020, 15:25

משום שהאינסטלטור עובד רק כעצמאי ואינו מועסק בו זמנית כשכיר ובוודאי לא כעובד מדינה/קופ"ח. האם תהייתך נענתה?

02.01.2020, 02:01

דו״ח טאוב העדכני הוא כמעט תעתיק מדויק מהדוחות הקודמים בשנים האחרונות. אין חדש.
צריך להזהר מהאמירה ״בריאות האוכלוסיה בישראל טובה מאוד יחסית״ כי איך קורה הפלא הזה לנוכח הנתונים הכה מדכאים בד״וח?
אין לכך הסבר בדו״ח ואני חושב שאני יודע את התשובה: המדינה מתייחסת לרופאים ולאחיות במערכת הציבורית כלימון שיש לסחוט ממנו את כל המיץ שניתן בלי להתחשב בצרכיהם ובמה שקורה איתם.
לא פלא שגם בארץ וגם בעולם עולה נושא השחיקה הגופנית והמנטלית של צוותים רפואיים. פשוט יש גבול למה שניתן לסחוט מהם.
ההסבר השני הוא הרפואה העצמאית/פרטית שכולם כל כך נהנים להתנגח בה, להשמיצה ולמצוא כל דרך לסרסה. דווקא הרפואה הזאת היא גלגל ההצלה של מערכת הבריאות בארץ.
ישראלים אינם מטומטמים (טוב...ברוב המקרים) ולכן הנתונים מראים על המשך ״זליגת״ כספים לביטוחים פרטיים מסחריים והעדפתם על ביטוחי שב״ן.
אני מסכים שיש צורך ברור ומיידי בהפרדת הרפואה הפרטית מהרפואה הציבורית.
ושוב, דו״ח פרווה ללא חידושים מרעישים. אבל מדכא.