חדשות

נלחמים בשחיקה: ב"כללית" יופעל מוקד טלפוני לעזרה נפשית לרופאים ואחיות

במוקד תינתן תמיכה נפשית לעובדים המתמודדים עם קשיים אישיים ובעבודה | ב"כללית" מעריכים שהשירות עשוי לתת מענה בעיקר למתמחים

השחיקה הגבוהה ביותר נמדדה במחלקות הפנימיות והכירורגיה, במלר"דים ובמכוני הדימות. צילום אילוסטרציה

שירותי בריאות כללית תפעיל מוקד טלפוני, באמצעות מתנדבים מעמותת ער"ן, כדי לתת עזרה ראשונה נפשית ליותר מ-40 אלף רופאות ורופאים, אחיות ואחים ועובדי הקופה, וזאת במסגרת מאמצים מתוכננים מכבר של הארגון בהתמודדות עם תופעת השחיקה בעבודה השכיחה במיוחד בקרב עובדים במערכת הבריאות.

בדיווח ב"ישראל היום" נמסר גם שעל פי נתונים של משרד הבריאות נראתה באחרונה עלייה בשכיחות השחיקה בקרב עובדים במערכת. בסקר שבוצע עוד בשנה שעברה בקרב כ-42 אלף עובדי מערכת הבריאות, הוברר שממוצע מדד השחיקה במערכת הבריאות בישראל גבוה ומצריך טיפול. מדד השחיקה עומד על 3.4 בסולם של מ-1 עד 7, כאשר ציון מעל 3 נחשב לגבוה ודורש טיפול דחוף. בסקר דומה שנערך בישראל בקרב 20 אלף עובדים במגזר הפרטי והציבורי שאינם במערכת הבריאות, ממוצע מדד השחיקה עמד על 2.2 בלבד.

מהסקר שיזם משרד הבריאות התברר ש-45% מעובדי מערכת הבריאות חשים לעתים קרובות או תמיד עייפות או שהם סחוטים פיזית. 35% חשים שחוקים ו-34% דיווחו שהם עייפים נפשית. ציון השחיקה הגבוה ביותר הוא של אנשי הצוות הרפואי (3.59) ואחר כך בקרב הצוות הסיעודי (3.51), במקצועות הבריאות האחרים (3.35) ובקרב עובדי מנהל ומשק (3.11).

במכתב שהופץ השבוע לכלל עובדי ה"כללית" ובו נמסר על פתיחת מוקד התמיכה הנפשית, כתב סמנכ"ל הקופה וראש חטיבת משאבי אנוש במוסד, מיכאל אורן: "שחיקה היא תופעה נפוצה בקרב עובדי מערכת הבריאות. זה הרגע שבו אנו זקוקים למישהו שיקשיב לנו ויבין את הקושי היומיומי בלהיות שם עבור כולם. מטרת המוקד לשמש אוזן קשבת עבורכם, להיות שם בשבילכם במתן תמיכה ראשונית ולסייע בהתמודדות עם הקשיים בעבודה ובחיים הפרטיים. המתנדבים מחויבים לשמור על סודיות ואנונימיות. תוכן השיחות לא יימסר לגורמים בארגון".

ב"כללית" מעריכים, כך דווח, שהשירות עשוי לתת מענה בעיקר למתמחים המבקשים כתובת מחוץ לארגון שבו הם עובדים.

המהלך קיבל תשומת לב נוספת על רקע הדיווח בתקשורת על שלושה מקרי התאבדות של רופאים מבית החולים סורוקה בבאר שבע שהתרחשו באחרונה, בתוך שנה ומחצה, ועל כך ששני מתמחים פנו לקבלת עזרה נפשית. אלא שהפעלת המוקד איננה קשורה כלל באירועים אלה.

נושאים קשורים:  שחיקה בעבודה,  חדשות,  שירותי בריאות כללית,  מתמחים,  עמותת ער"ן,  תמיכה נפשית
תגובות

בושה- במקום לטפל בגורם עצמו לשחיקה שמים פלסטר - כאילו. משחקים בנדמה לי ובכסת"ח. חבל שכך. הגורם מספר אחד לשחיקה זה עודף פעילות אינטנסיבית בתת תנאים ובשכר נמוך. חייבים למלא את השורות - להביא עוד רופאים ולמלא את התקנים החסרים ולהעלות את שכר היסוד. טלפון מצוקה לא יעזור כלל. ח=וזה תרגיל ביחסי ציבור וחבל.

18.12.2019, 19:43

עת היינו נערים, אולי אף ילדים, הייתה שגורה בדיחה לפיה שיא החוצפה הוא לדחוף קשישה במורד גרם המדרגות ולאחר שנייה קלה לשאולה אותה: "סבתא, סבתא לאן את רצה?". מה עושים בקופת החולים הכללית (שהיום, עת זרקה השיבה בשערות ראשנו נקראת "שרותי בריאות כללית")? מעמיסים מטלות לרוב, לא כולן רפואיות דווקא, ומקצרים את הזמן לביצוע אותן המטלות. קוראים לזה "התייעלות ארגונית" או משהו דומה ואחר כך תמהים על השחיקה הגוברת. ומכיוון ששחיקה בארגון לא ניתן להסתיר כמו שסדקים בשלד בניין ישן ורעוע לא ניתן להסתיר באמת מה עושים? צבע, שליכטה, כיסוי, קוסמטיקה . כיסוי אחוריים גדול וענק!

אנונימי/ת
18.12.2019, 19:44

לולא הייתה הבדיחה העצובה הזו בארגון עליו אני נמנה ולולא היה מדובר באנשים יקרים גם אני הייתי צוחק.

אנונימי/ת
18.12.2019, 19:45

שיגייסו את אמיר אוחנה, הפטנט הזה נראה כמו משהו מבית מדרשו...

אנונימי/ת
20.12.2019, 13:20

כבעל השכלה (תארים ורישיון ברפואה ופסיכולוגיה (אני לא פסיכיאטר)ואני כיום לא עובד בארץ.ההשכלה שלי מחו"ל (הרווארד) במהלך שנות עבודתי במסגרות שונות בארץ.פגשתי רופאים/ות אחיות שמראש לא ראויים לעבוד במקצוע. אנשים שלא השחיקה פוגעת בהם ובמטופלים . אלא אנשים שמבחינה נפשית ואישיותית לא ראויים לעבוד במקצוע בגלל שהם עם בעיות נפשיות ורגשיות . הבעיה היא אינה רק שחיקה. הבעיה היא העדר מנגנון ראוי של קבלת בני אדם למקצוע כה חשוב בתהליך הקבלה. גם כתב וויתור על סודיות רפואית לא ימנע כניסה של אנשים שמסתירים בעיות אישיות או נפשיות . ואז אנשים שמראש לא ראויים ולא מתאימים למקצוע עובדים. פגשתי עשרות רבות של אנשים לא יציבים נפשית . אישית מכיר רופא עם הפרעת אישיות משמעותית , אני הכרתי אותו בתהליכי ההתמחות שלו. הטיפוס הזה היום נמצא בעמדת כח ובתפקיד אחראי מאד באחד מבתי החולים בארץ.
וכפי שציינתי פגשתי עשרות רבות . שחיקה היא בעיה רצינית ומשמעותית גם במקצועות כמו חינוך , וכד. ואדם שמראש ללא בעיות נפשיות ידע להתמודד עם שחיקה . באופן ראוי ומקצועי . הבעיה לצערי מורכבת. ועבורה לצערי אין מענה.

אין ספק שלקופ" יש פטנטים. במקום להוסיף רופאים ושאר הצוות הם מחפשים תחליפים זולים שלא יפתרו כלום. אולי יגדילו את מספר המתוסכלים.
יש היום מעל 1000 מסיימי סטא'ז שיכולים להתחיל לעבוד במרפאות ובבתיח ועוד מאות גמלאים עם ניסיון של עשרות שנים שיכולים להמשיך לעבוד ולדחות את יציאתם לגמלאות אולם קופח אינה מעוניינת בהם ומשרדי הבריאות והאוצראינם מעוני ים להשקיע תקנים וכספים כדי לפתור את הבעיה. את בעית מצוקת הרופאים ניתן לפתור רק אם המדינה באמת הייתה דואגת לתושביה. אין בעית מחסור ברופאים, יש בעית רצון מכוון של האוצר לחסוך בעלויות. אני תקווה שיקום גוף ויתבע את משרד הבריאות על התעללות.