טרנסג'נדרים

תמיכה במיניות ושיפור התפקוד המיני בקרב טרנסג'נדרים

יש למקסם ולהתאים את התמיכה והטיפול בתפקוד המיני בכל שלבי הטיפול להתאמה מגדרית, כדי לשפר את איכות חיי המטופל הטרנסג'נדר – לפני הטיפול, במהלכו ולאחר סיומו

טרנסג'נדריות. אילוסטרציה

המיניות הינה היבט חיוני באיכות החיים, והיא חשובה עבור מרבית הסיסג'נדרים וכמוהם גם הטרנסג'נדרים. ניהול דיספוריה (Dysphoria) מגדרית דורש יכולת לגשת לבעיות בריאות בתחום המין, הן עבור המטופלים והן עבור המטפלים שלהם, שכן בעיות אלה עלולות להתפתח במהלך הטיפול להתאמה מגדרית (Gender-affirming).

טיפול הורמונלי להתאמה מגדרית בקרב גברים ונשים טרנסג'נדרים משפיע באופן ניכר על החשק המיני ועל התפקוד המיני. ניתוח להתאמה מגדרית (Gender-affirming surgery – GAS) יכול לשפר את שביעות הרצון מהגוף (Body satisfaction) ולהקל על הדיספוריה המגדרית.

עם זאת, הניתוח עצמו יכול לגרום להפרעה בתפקוד המיני במספר מנגנונים. ראשית, תיתכנה מגבלות פיזיות של איברי המין החדשים וכאב פוסט-ניתוחי. שנית, יכול להיות קושי פסיכולוגי בקבלת הגוף החדש, ולבסוף ישנו ההיבט החברתי של מעבר שינוי מין.

באופן כללי, דימוי גוף חיובי קשור לתפקוד וסיפוק מיני טובים יותר. אף על פי כן, תיתכנה שביעות רצון מהתפקוד המיני על אף חוסר שביעות רצון מהניתוח עצמו, ולהפך. הגורמים המעורבים בחוויית הטיפול להתאמה מגדרית ובדרך בה נתפשת מיניות, הם רבים ומורכבים. ובהתאמה לכך, התמיכה במיניות, ושיפור התפקוד המיני בקרב המטופלים הטרנסג'נדרים היא תהליך רב-גוני ומאתגר.

לסיכום, יש למקסם ולהתאים את התמיכה והטיפול בתפקוד המיני בכל שלבי הטיפול להתאמה מגדרית, כדי לשפר את איכות חיי המטופל הטרנסג'נדר – לפני הטיפול, במהלכו, ולאחר סיומו.

מקור: 

Holmberg M. et al. (2019) Nat Rev Urol 16, 121–139

נושאים קשורים:  טרנסג'נדרים,  פסיכולוגיה,  התנהגות מינית,  הפרעה בתפקוד המיני,  כירורגיה,  מחקרים
תגובות