חדשות

הר"י מקדמת הכשרת צוותי רפואה לטיפול באנשים שנפגעו מינית בעברם

היפ"ם, החברה הישראלית לקידום אבחון, טיפול ומניעה של פגיעה מינית, תפעל להעלאת המודעות להשלכות הבריאותיות של פגיעה מינית ולהטמעת שינויים נדרשים במערכת הבריאות ובפקולטות לרפואה

פגיעה מינית (צילום: אילוסטרציה)
"במיוחד עבור נפגעות ונפגעים מטראומה מינית, מסירת מידע ללא ידיעה והסכמה משחזרת את חוסר השליטה שמאפיינת את מעשה התקיפה" (צילום: אילוסטרציה)

ההסתדרות הרפואית מקדמת מהלך להכשרת צוותים רפואיים ואחרים לטיפול באנשים שנפגעו מינית בעברם. בעוד כשבועיים יתקיים כנס ייסוד של החברה הישראלית לקידום אבחון, טיפול ומניעה של פגיעה מינית (היפ"ם). זה גוף רב מקצועי שחבריו גינקולוגים, רופאי משפחה, פסיכולוגים, תזונאים, מרפאים בעיסוק ועובדים סוציאליים, שיפעל בחסות הר"י ונועד לקדם את המודעות להשלכות הבריאותיות של פגיעה מינית ולהעלאת המודעות לנושא זה לצד הטמעת שינויים נדרשים במערכת הבריאות ובפקולטות לרפואה. כך מדווח הבוקר (א') עידו אפרתי ב"הארץ".

יוזמי המהלך הסבירו שקיים צורך בקידום הנושא נוכח השכיחות הגבוהה של מקרי פגיעה מינית בעוד המערכת הרפואית לא מתייחסת אל קורבנות אלה כאל ציבור מטופלים בעל רגישויות וצרכים בריאותיים ספציפיים, פיזיים ונפשיים.

בין היוזמות להקמת היפ"ם, ד"ר אנה פדואה, רופאת נשים מומחית מ"אסף הרופא-שמיר", העוסקת בטיפול בנשים ששרדו פגיעה מינית והפסיכיאטרית ד"ר ענבל ברנר, מנהלת המרפאה הרב תחומית לטיפול בנפגעי טראומה מינית בבית החולים לב השרון.

ד"ר פדואה אמרה: "פגיעה מינית היא כיום סוג של 'נקודה עיוורת' בהסתכלות של מערכת הבריאות. למרות שמדובר בתופעה רחבת היקף, לא התייחסו במערכת הבריאות לאנשים עם רקע של פגיעה מינית כאל סקטור המחייב התייחסות מיוחדת והכשרה ייעודית לטיפול בהם על ידי הצוות הרפואי. יש נשים שעבורן בדיקה גינקולוגית, כניסה לחדר לידה או הליך פולשני אחר הם טריגר להעלאת הטראומה מעברן, אבל לצוותים אין בכלל מושג על כך".

ד"ר ברנר הוסיפה: "לפגיעה מינית יש השלכות בריאותיות על הגוף והנפש, גם שנים רבות לאחר האירוע. זה נושא מורכב מאוד".

ד"ר פדואה מסרה כי היפ"ם מבקש גם להכניס נושא זה כמדד איכות במערכת הבריאות ואחת המטרות הראשונות שהציב לעצמו היא קידום ההכשרה של צוותים רפואיים ומתמחים במקצועות רפואה שונות  ופרה-רפואיים והטמעת הנושא כקורס חובה לסטודנטים לרפואה. כמו כן מתכנן הגוף החדש לנסח קווים מנחים ואמות מידה אחידים לטיפול בנפגעי תקיפה מינית.

נושאים קשורים:  נפגעי תקיפה מינית,  תקיפה מינית,  חדשות,  היפ"ם,  הר"י,  ד"ר אנה פדואה,  ד"ר ענבל ברנר
תגובות