חדשות

לראשונה אחרי 20 שנה: נתגלה תת זן חדש של נגיף האיידס

סיווג וקטלוג הזן החדש שנתגלה מבוססים על דגימות דם משלושה מקרים של חולי איידס ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו

בדיקת איידס, HIV (צילום: אילוסטרציה)

לראשונה זה כשני עשורים נתגלה תת זן חדש של נגיף HIV אך החוקרים שדיווחו על התגלית לכתב העת Journal of Acquired Immune Deficiency Syndromes הדגישו כי אין בתגלית משום אות אזהרה.

צוות החוקרים היה מ"מעבדות אבוט", ענקית מכשור רפואי, תרופות וטכנולוגיות טיפוליות, יחד עם חוקרים מאוניברסיטת מיזורי בקנזס סיטי. הם ביצעו במחקר מיפוי מלא של הרצף הגנומי של זן הנגיף שנתגלה.

זן הנגיף שנתגלה שייך לתת קבוצה של נגיף האיידס בשם Group M. שני זנים לנגיף ה-HIV – האחד HIV1 והאחר HIV2, כאשר האחרון הוא היותר נדיר. בזן HIV1 ארבעה תת זנים המסומנים Group M,יN,יO,יP והראשון בהם (M) אחראי לרוב מקרי האיידס בעולם.

סיווג וקטלוג הזן החדש שנתגלה מבוססים על דגימות דם משלושה מקרים של חולי איידס ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו - ב-1983, ב-1990 וב-2001. גילוי תת הזן החדש, הדגישה שותפה בכתיבת דו"ח המחקר, מארי רודג'רס מאוניברסיטת מיזורי, היה אתגר אבחוני מהותי. כאשר נאספו הדגימות, לא עמדו לרשות החוקרים הטכנולוגיות המתאימות למיפוי ולהצגת הגנום של הנגיף, אבל עתה הן מצויות ומאפשרות זאת.

תת הזן החדש סומן באות L והוא תת הזן העשירי ב-Group M. ידוע שתתי זנים יכולים להתלכד במה שמכונה "הצורה הרה-קומביננטית במחזור הדם" circulating recombinant form - CRF וידועים כיום כ-83 CRF. ההנחה שבעתיד יזוהו יותר תת זנים ככל שהנגיף ימשיך לשגשג ולעבור מוטציות גנטיות. לא ידוע כיום עד כמה תת הזן L ישפיע על בריאות האנשים שנושאים אותו בשונה מנשאי זנים ותת זנים אחרים, אולם חייבים להביא בחשבון שהנגיף משתנה ועובר תהליכים אבולוציוניים. יידרשו טכנולוגיות מתקדמות יותר ושיטות מחקר משוכללות כדי לנטר את כל השינויים שהנגיף עובר וצפוי לעבור בעתיד.

על  פי הערכה, יש כיום בעולם 37.9 מיליון חולים ונשאי HIV ומדי שנה נדבקים בנגיף 1.7 מיליון נוספים. עם זאת, הודות לתרופות שקיימות ומשתכללות עם הזמן ניתן לנטר ולשלוט בנגיף בתנאי שהנשאי יטול יום יום את התרופות שנקבעו לו. כמו כן מצוי טיפול מניעתי PrEP שב-90% מצמצם את הסיכון להידבקות.

נושאים קשורים:  איידס,  HIV-1,  HIV-2,  נגיף האיידס,  חדשות,  ריצוף גנומי
תגובות
14.11.2019, 00:42

עדין אין חדשתחת בשמש מתים מאיידס ומסרטן כמעט באותה מידה הודות.לעובדה,שמחקרים הללו לא מיגרו את המחלות הקטלניות.

14.11.2019, 00:43

מעניין כמה זה יעלה לנו?