חדשות

נטילת תרופות ליתר לחץ דם לפני השינה מפחיתה סיכון למחלות לב

עורכי המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת האירופאי לרפואת לב, מעריכים כי ממצאיו יובילו לשינוי באופן ההתייחסות לתרופות לטיפול ביתר לחץ דם

נטילת תרופות. אילוסטרציה

מחקר חדש שפורסם בשבוע שעבר ב-European Heart Journal מצא כי נטילת תרופות נגד לחץ דם גבוה לפני השינה, במקום מיד עם ההשכמה, יעילה יותר ואף עשויה להפחית בשיעור מסוים את הסיכון למחלות לב שונות. על דו"ח המחקר חתומים חוקרים מאוניברסיטת ויגו בספרד.

עורכי המחקר עקבו במשך שש שנים ושלושה חודשים אחר 19,084 בגירים, מהם 10,614 גברים והיתר נשים, בגיל ממוצע 60.5 (פלוס-מינוס 13.7 שנה)  הסובלים מלחץ דם גבוה. הם חולקו לשתי קבוצות באופן אקראי. קבוצת אחת נטלה את התרופות ליתר לחץ דם לפני השינה והקבוצה האחרת עם ההשכמה. במהלך המחקר נמדדו ערכי לחץ הדם במשך 48 שעות (לא בעת אשפוז).

ההבדלים בתוצאות היו משמעותיים, דיווחו החוקרים: בהשוואה לחברי הקבוצה שנטלו את התרופות שלהם בבוקר, אלה שנטלו אותן לפני השינה, הסיכון להתקף לב, אי ספיקת לב, שבץ מוחי או צורך בניתוחים לפתיחת העורקים הכליליים הסתומים, היה נמוך ב־40%.

מלבד ההשפעה על לחץ הדם, מצא צוות החוקרים כי מי שנטלו את התרופות לפני השינה היו בעלי תפקודי כליה ומדדי כולסטרול טובים יותר - שניהם גורמים חשובים בכל הקשור למחלות לב וכלי דם. "לתרופות שנוטלים בשעות שונות של היום יש תכונות פרמקולוגיות שונות", ציינו מחברי דו"ח המחקר. "הן מתנהגות כמו תרופות שונות לחלוטין. ההשפעה של זמני נטילת התרופות קשורה לשעון הביולוגי של המטופל. משמעותו: תהליכים וכימיקלים בגופנו משתנים לאורך כל היממה".

החוקרים מעריכים כי הממצאים החדשים יובילו לשינוי באופן ההתייחסות לתרופות לטיפול ביתר לחץ דם. עם זאת הדגישו החוקרים כי נדרשים מחקרים נוספים על אוכלוסיות שונות ואף גדולות יותר כדי לבדוק נושא זה לגבי מגוון רחב יותר של תרופות שונות הניתנות כיום לטיפול יתר לחץ דם, מבחינת הרכבן הכימי ומנגנוני הפעולה שלהן, שלא אחת הם שונים בהתאם למצב החולה.

לקריאה נוספת – ליחצו כאן.

נושאים קשורים:  ילד,  יתר לחץ דם,  טיפול ביתר לחץ דם,  מחלות לב,  טיפול תרופתי,  חדשות,  מחלה קרדיווסקולרית
תגובות