חדשות

מחקר על דימומים נקודתיים במוח בעזרת MRI רב עוצמה סיפק מידע חדש

ההדמיות המתקדמות הציגו כתמים שונים של פגיעות בכלי הדם עקב פציעת ראש, הקטנים מדי לזיהוי ב-CT | דימומים נקודתיים אלה עשויים לנבא החמרה במצבו של המטופל אם לא יקבל טיפול דחוף וממוקד

בין ההמלצות להגנה על מכשור רפואי - שדרוג תוכנות וחומרות מדור קודם מבלי להחליף את המכשיר הרפואי הישן. צילום אילוסטרציה

דימומים נקודתיים (microbleeds) במוח בעקבות פגיעה או פציעת ראש עלולים להחמיר כעבור זמן קצר את מצבו של הנפגע. כך נמצא במחקר שפורסם השבוע בכתב העת Brain ונעשה במסגרת מחקרי המכון להפרעות נוירולוגיות ושבץ מוחי במכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב (NIH).

לשם המחקר נעשה שימוש במערכות MRI מתקדמות ורבות עוצמה וההדמיות סיפקו מידע חדש בהקשר לדימומים נקודתיים טראומטיים. הם מופיעים בתצלומי ה-MRI שנעשים בסריקות שעוברים אנשים עם פגיעות ראש ככתמים קטנים, כהים והם קטנים מדי לזיהוי ב-CT.

ההדמיות המתקדמות הציגו צורות שונות של פגיעות בכלי הדם בעקבות פציעת ראש – נקודות ופסים – והחוקרים ציינו שצורות אלו הן בעלות השלכות שונות על כלי הדם במוח ועשויות לנבא החמרה במצבו של המטופל אם לא יקבל טיפול נאות וממוקד לנושא בתוך 48 שעות מרגע הגיעו לבית החולים.

במחקר הנוכחי השתתפו 439 בגירים שטופלו במחלקות רפואה דחופה. הם עברו סריקת MRI בתוך 48 שעות ממועד הגעתם לבית החולים עם פציעות ראש ואחר כך עוד ארבע פעמים.

אצל 31% מהם נראו דימומים נקודתיים. אצל 58% הפגיעות היו חמורות וגם אצלם נראו דימומים מסוג זה. אצל 27% היו הפגיעות ברמה מתונה. רוב הפגיעות בכלי הדם היו באונה הפרונטלית. אצל הנפגעים היתה נטייה לרמות גדולות יותר של מוגבלויות כתוצאה מהפגיעה בראש.

בנוסף לסריקות המוח בוצעה אנליזה היסטולוגית שאפשרה לפתולוגים לזהות טוב יותר את צורות הדימומים וכן לגלות עקבות של ברזל ומקרופאג'ים – תאי המערכת החיסונית במוח, ש"עטפו" כלי דם פגועים ובהמשך התפשטו לאזורי מוח נוספים מעבר לממצאי ה-MRI.

החוקרים סבורים כי דימומים כאלה עשויים לשמש כסמנים לזיהוי מטופלים הזקוקים לטיפול ממוקד בכלי דם מוחיים.

נושאים קשורים:  דימום מוחי,  MRI,  פגיעת ראש,  פציעות ראש,  חדשות,  רפואה דחופה
תגובות

אני עוסק בנוירוכירוגיה וחבלות ראש כבר עשרים שנה ומנהל מחלקה לנוירוכירורגיה ברמב״ם שהיא מובילה בתחום של טיפול בחבלות ראש. ולצערי אני לא מכיר שום טיפול ממוקד ומידי לחבלות ראש קלות.
מי שסיכם את ממצאי העבודה וכתב את התקציר בעברית טעה.

20.10.2019, 07:56

אנונימי, אל תיפול בפח של "תמותה מסיבה X", הסתכל על התמותה הכללית - אין הבדל
The RR for non-head injury-related deaths was 1·31 (95% CI 0·93–1·85) and 0·96 (0·89–1·04) for all-cause mortality

אנונימי/ת
31.10.2019, 19:20

דווקא יש ירידה של 4% מתמותה כוללת, עכשיו כמובן אתה צריך להחליט באופן שרירותי מהי רמת ה-P-Value הסובייקטיבית שיש לה חשיבות בעיניך.

17.10.2019, 00:51

דר סווירי.. החידוש לדברי החוקרים הוא בכך שניתן לעמוד על האתיולוגיה הווסקולרית לפגיעה הראשונית וכן לנבא תוצאים קליניים על סמך חומרת הפגיעה כפי שמצטיירת באמצעי ההדמייה החדשניים. התקציר מעט פשטני אבל כוונת הכותבים הייתה לטיפולים "עתידיים" לפתולוגיה וסקולרית שתמנע את הנזק הפרנכימטי העתידי.

אנונימי/ת
17.10.2019, 10:10

הכל טוב ויפה אבל עד שיגיע התור ל MRI החולה ימות מזיקנה

20.10.2019, 08:08

31% עם דימומים זעירים אחרי.חבלת מוח! אם כך, יש לשקול הפסקת מדללי דם (ואולי גם נוגדי דכאון, NSAIDS וכד') באנשים עם היסטוריה כזו וכן לפעול למניעת נפילות וחבלות נוספות.

27.10.2019, 15:03

ואיזה טיפול קיים בדיוק לדימומים נקודתיים קטנים כאלה?