לחץ דם

לחצי דם מוגברים והשפעתם על תוצאים קרדיווסקולריים

במחקר זה התגלה כי לחצי הדם הסיסטולים והדיאסטולים משפיעים בצורה בלתי תלויה על הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים

01.08.2019, 11:35
יתר לחץ דם (אילוסטרציה)
יתר לחץ דם (אילוסטרציה)

הקשר בין לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי שנמדדו במרפאה לתוצאים קרדיווסקולריים אינו ברור. יתרה מזאת, לאחר פרסום הנחיות מתוקנות עם שני ספים לטיפול בלחץ דם (האחד הוא ≥140/90 מילימטר כספית והשני ≥130/80 מילימטר כספית) הנושא סבוך עוד יותר.

החוקרים ביצעו אנליזת הישרדות רב-משתנית מסוג Cox שמטרתה הייתה לקבוע את השפעת הלחץ הסיסטולי והדיאסטולי על תוצא משולב של אוטם שריר הלב ושבץ איסכמי או המורגי על פני תקופה של 8 שנים. לשם כך נעשה שימוש במידע מ-1.3 מיליון מבוגרים באוכלוסייה הכללית מהמרפאות. הניתוח תוקנן למאפיינים דמוגרפים ומחלות קיימות.

החוקרים מצאו כי נטל הלחץ הסיסטולי והדיאסטולי, כל אחד בנפרד, חזה תוצאים שליליים. במודלים הישרדותיים, לחצי דם מוגברים מתמשכים, הן סיסטולים (≥140  מ"מ כספית, יחס סכנה על כל עליה ביחידה של ניקוד Z, 1.18, רווח בר סמך 95%, 1.17 עד 1.18) והן דיאסטולים (≥90 מילימטר כספית, יחס סכנה על כל עליה ביחידה של ניקוד Z,י1.06, רווח בר סמך 95%, 1.06 עד 1.07) חזו בצורה בלתי תלויה את התוצא המשולב. תוצאות דומות נראו עם סף נמוך יותר של יתר לחץ דם (≥130/80 מילימטר כספית) ועם לחצי דם סיסטולים ודיאסטולים אשר שומשו כניבוי ללא סף ליתר לחץ דם. הקשר בין לחץ דם דיאסטולי לתוצאים נצפה בעקומת J. קשר זה הוסבר חלקית בעזרת הגיל וגורמים מבלבלים אחרים ועל ידי השפעה גדולה יותר של לחץ דם סיסטולי מוגבר באנשים הנמצאים ברבעון הנמוך של לחץ הדם הדיאסטולי.

החוקרים מסכמים כי למרות שלעליה בלחץ דם הסיסטולי הייתה השפעה גדולה יותר על התוצאים, שני סוגי לחצי הדם השפיעו בצורה בלתי תלויה על הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים וזאת ללא קשר להגדרות הסף ליתר לחץ דם.

מקור: 

Flint, A.C. et al. (2019) NEJM. 381, 243

נושאים קשורים:  לחץ דם,  יתר לחץ דם,  לחץ דם סיסטולי,  לחץ דם דיאסטולי,  אוטם שריר הלב,  מחקרים
תגובות
02.08.2019, 13:20

זה לא מחדש כלום, כל סטודנט שנה א יודע שלחץ דם סיסטולי או דיאסטולי או שניהם יחד גורמים ליתר הארעות של אירועים קרדיו וסקולריים... יותר מעניין שיחליטו אם הורדת לחץ דם מתחת ל120/80 או 110 /70 אכן תורמת עוד יותר לירידה בהארעות בלה בלה בלה ... או שמתחת לערך מסויים כבר לא משנה, או שהורדת יתר של לחץ דם גורמת נזק יותר מתועלת, ומהוא הערך המינימלי בקצה התחתון של הJ המפורסם.
נכון שעשו "ספרינט" - אבל נראה שעדיין לא הבינו את התוצאות של הספרינט הזה.