חוסר תפקוד מיני

האם ירידה במשקל ע"י ניתוח בריאטרי מובילה לשיפור בתפקוד המיני בנשים?

שינויים בתפקוד המיני ובתנוחות מיניות בנשים עם עודף משקל חמור לאחר ניתוח בריאטרי

30.07.2019, 12:17
השמנת יתר בקרב נשים (צילום: אילוסטרציה)
השמנת יתר בקרב נשים (צילום: אילוסטרציה)

הטיפול היעיל ביותר להשמנת יתר חולנית הוא ניתוח בריאטרי. הירידה במשקל בעקבות הניתוח צפויה לשפר גם מצבים נוספים הקשורים בהשמנה, כולל תפקוד מיני. מטרת המחקר הייתה לבחון שינויים בתפקוד המיני לאחר ניתוח בריאטרי בקרב נשים שסבלו מהשמנת יתר חולנית.

החוקרים ערכו מחקר פרוספקטיבי בין אפריל 2015 לאפריל 2016, שכלל 62 נשים עם השמנת יתר חולנית שעברו ניתוח מעקב קיבה מסוג Roux-en-Y. החוקרים השתמשו במדד FSFI – Female Sexual Function Index על מנת להעריך את התפקוד המיני לאחר הניתוח. חוסר תפקוד מיני הוגדר כציון של פחות מ-26.55 במדד FSFI. הנתונים הקליניים והדמוגרפיים של הנבדקות תועדו. כמו כן, במחקר נבדקה שכיחות של 12 תנוחות מיניות שונות.

התוצאים העיקריים שנבדקו היו שיעור ההימצאות של חוסר תפקוד מיני ושכיחות השימוש בתנוחות המין השונות, לפני הניתוח ו-6 חודשים אחריו.

שיעור ההימצאות של חוסר תפקוד מיני ירד מ-62% לפני הניתוח ל-19% שישה חודשים לאחר הניתוח. נמצא שיש שיפור של 19.2% בניקוד הממוצע הכללי במדד FSFI (מובהקות התוצאה – P<0.01). כמו כן, נמצא שבששת החודשים לאחר הניתוח, ניקוד FSFI הממוצע השתפר עבור כל הנבדקות, עם שינוי סטטיסטי משמעותי עבור כל אחד מ-6 תחומי השאלון (מובהקות התוצאה – P<0.05). נתון נוסף הוא שהייתה עליה בשכיחות של 3 מתוך 12 התנוחות המיניות שנבדקו.

ממסקנות המחקר עולה כי נשים שסבלו מהשמנת יתר חולנית ועברו ניתוח בריאטרי שיפרו את תפקודן המיני. השינויים החיוביים בעקבות הירידה במשקל היו ירידה משמעותית בשיעור בעיות בתפקוד המיני ועליה בתדירות של תנוחות מיניות שונות בזמן משגל.

מקור: 

Oliveira CFA, dos Santos PO, Oliveira RA, et al. Changes in sexual function and positions in women with severe obesity after bariatric surgery. Sexual Medicine 2019; 7:80–85.

נושאים קשורים:  חוסר תפקוד מיני,  השמנת יתר חולנית,  ניתוח בריאטרי,  מדד תפקוד מיני נשי,  מדד מסת גוף,  מחקרים
תגובות