פיברומיאלגיה

הקשר בין חשיפה לקור וביטוי סמני פיברומיאלגיה

למטופלים עם פיברומיאלגיה יש פעילות סימפטטית פגומה לדחק שהיא מאד משמעותית וניתנת לחיזוי אפילו כאשר המדידה מתבצעת באוכלוסיה קטנה. ייתכן וסמנים אלו יכולים להעיד על מנגנון הפעולה של המחלה

פיברומיאלגיה (Fibromyalgia Syndrome - FMS) היא מחלה כרונית בה סובלים מכאב כרוני ושתסמיניה מוגברים במאמץ. החוקרים שיערו שמטופלות עם FMS שונות ממטופלות ללא תסמונת כאב בתגובותיהן הסימפטטיות, עובדה שיכולה לחשוף סמנים ופקטורים שתורמים לסיבות המחלה.

במחקר נסיוני זה, לחץ דם, טמפרטורת העור, פעילות חום הגוף, רמות גלוקוז בדם ורגישות לכאב של 13 מטופלות עם FMS ו-11 מטופלות ביקורת בטמפרטורת החדר (24 מעלות צלזיוס) הושוו למדדים אלו בטמפרטורה קרה (19 מעלות צלזיוס).

ב-24 מעלות, לחץ הדם, חום העור, רמות הסוכר ורמות פעילות שומן חום (נמדדו בעזרת PET-CT), לא היו שונים בין מטופלות הביקורת למטופלות שסובלות מפיברומיאלגיה. לאחר חשיפה לקור, לחץ הדם והפעילות המטבולית של השומן החום התגברו במטופלות הביקורת אך לא במטופלות עם FMS. חום העור בשוק וביד פחתו במקרי הביקורת יותר לעומת מטופלות עם FMS. רמות הסוכר היו נמוכות יותר במטופלות עם FMS לעומת מטופלות הביקורת. הרגישות לכאב לא השתנתה כתוצאה מהתגובה לקור.

מקור: 

Pardo J.V et al (2019). The Clinical Journal of Pain: May 2019 - Volume 35 - Issue 5 - p 407–419;

נושאים קשורים:  פיברומיאלגיה,  סמנים,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
18.06.2019, 21:20

מובהקות סטטיסטית? משהו?
מספרים? השוואה לקבוצת סובלות מדיכאון? טיפול תרופתי קבוע שמקבלות החולות?