אטרזיה ביליארית

איך ניתן לאבחן אטרזיה ביליארית באופן לא פולשני בקרב פעוטות עם עימדון מרה?

החוקרים הצליחו להראות כי מדידה של רמות MMP-7 בדם של פעוטות עם עימדון מרה יכולה לעזור באבחון של אטרזיה ביליארית, ללא צורך בהתערבויות פולשניות ומסוכנות

כאבי בטן בקרב ילדים, גסטרואנטריטיס (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את הערך האבחנתי והפרוגנוסטי של בדיקת רמות MMP-7י(matrix metallopeptidase-7) בדם להערכת אטרזיה ביליארית בקרב פעוטות עם עימדון מרה (cholestasis) לאחר השקת המעי לשער הכבד (hepatoportoenterostomy).

במחקר נכללו 100 פעוטות עם עימדון מרה (גיל 43.56 ± 1.97 ימים, מתוכם 62 זכרים) ורמות בילירובין ישיר מעל 1 מ"ג/דציליטר. מתוך כלל הפעוטות, 36 (36%) אובחנו באטרזיה ביליארית. החוקרים אספו את רמות ה-MMP-7 בדם במהלך ההערכה של עימדון המרה ושישה חודשים לאחר השקת המעי לשער הכבד וההערכה של הרמות נעשתה באמצעות תבחין ELISAי(enzyme-linked immunosorbent assay). החוקרים כימתו את הפיברוזיס בכבד באמצעות צביעת Picro Sirius של דגימות קולגן שנלקחו מ-81 פעוטות עם עימדון מרה.

החוקרים מצאו כי פעוטות עם אטרזיה ביליארית הציגו רמות גבוהות יותר של MMP-7 באופן מובהק בהשוואה לפעוטות ללא אטרזיה ביליארית באותו גיל ועם עימדון מרה (p< 0.0001). ניתוח ROCי (Receiver operating characteristic) הראה שרמות MMP-7 מעל 1.43 ננוגרם/ מיליליטר מנבאות אטרזיה ביליארית בקרב פעוטות עם עימדון מרה (דיוק אבחנתי, 88%).

תוצאות המחקר חשפו גם מתאם חיובי בין רמות MMP-7 בדם לבין החומרה של הפיברוזיס בכבד (P=0.0002). ניתוח הישרדות הראה שהתדירות של השתלת כבד הייתה גבוה יותר באופן מובהק בקרב פעוטות עם אטרזיה ביליארית ורמות MMP-7 גבוהות מ-10.30 ננוגרם/ מיליליטר בהשוואה לפעוטות עם רמות MMP-7 ≤ 10.30 ננוגרם/מיליליטר לאחר השקת המעי לשער הכבד (יחס הסיכונים: 4.22, P=0.02).

החוקרים הסיקו כי רמות MMP-7 בדם, המייצגות את חומרת הפיברוזיס בכבד ויכולות להימדד בצורה לא פולשנית, עשויות להקל על האבחנה של אטרזיה ביליארית בקרב פעוטות עם עימדון מרה. בנוסף, רמות ה-MMP-7 בדם לאחר השקת המעי לשער הכבד קשורות לצורך בהשתלת כבד בקרב פעוטות עם אטרזיה ביליארית.

מקור: 

Wu, J.F. et al. (2019) The Journal of Pediatrics 208.

נושאים קשורים:  אטרזיה ביליארית,  עימדון מרה,  בילירובין,  MMP-7,  השתלת כבד,  מחקרים,  פיברוזיס כבדי
תגובות