ירידה קוגניטיבית

נוכחות שרשראות קלות של Neurofilament בנוזל חוט השדרה כסמן לתסמונות ירידה קוגניטיבית

החוקרים ראו קשר בין נוכחות שרשראות קלות של Neurofilament בנוזל חוט השדרה לבין המצאות של תסמונות ירידה קוגניטיבית. סמן זה יכול להוות חלק מהותי מהערכת Behavioral Variant Fronto-Temporal Dementia

נוזל עמוד השדרה, Cerebrospinal fluid (צילום: אילוסטרציה)

הערכה להימצאות סמנים באוכלוסיות נבחרות נחוצה בשביל לאשש את התועלת הקלינית של סמנים אלו. בעבודה זו החוקרים העריכו את התועלת שבביצוע בדיקה של נוזל חוט השדרה (CSF) לנוכחות שרשאות קלות של NfLי(Neurofilament light chain) במרפאה המתמחה בהערכה נוירו-קוגניטיבית.

סך של 51 מטופלים עם תסמונות קוגניטיביות מגוונות ו-11 מבוגרים ללא חסך קוגניטיבי כלשהו הוערכו במרפאת זכרון בארגנטינה. המטופלים סבלו מירידה קוגניטיבית קלה (MCI,י12 מטופלים), שטיון מסוג אלצהיימר (DAT,י14 מטופלים), דמנציה מסוג Frontotemporal עם מרכיב התנהגותי בולט (bvFTD,י13 מטופלים) ואפזיה ראשונית מתקדמת (Primary progressive aphasia, לוגופנית – 6 מטופלים, סמנטית – 2 מטופלים, ללא שטף – 4 מטופלים).

החוקרים כימתו את ה-NfL וסמנים של מחלת האלצהיימר בעזרת ערכות מסחריות. בנוסף החוקרים ביצעו 10 הדמיות תהודה מגנטית בקרב המטופלים ו-10 נוספות בקרב נבדקי הביקורת בשביל להעריך את עובי ה-Cortex המוחי.

NfL היה מוגבר בנוזל חוט השדרה במטופלים עם MCI,יFTD ו-DAT בהשוואה לנבדקי ביקורת (p<0.0001). בניתוחים סטטיסטיים נוספים, גילו החוקרים שניתוח ROC Curve Analysis הראה שהאזור עם ה-AUCי (Area Under Curve) הכי גבוה היה בהשוואת נבדקי ביקורת למטופלים עם bvFTDי( AUC=0.9441). בנוסף ראו החוקרים קשר משמעותי חלש בין רמות NfL לבין עובי ה-Cortex ה-Orbitofrontal בקרב כמות קטנה של מטופלים עם FTD.

מקור: 

Niikado M. et al (2019). The Journals of Gerontology: Series A, Volume 74, Issue 4, April 2019, Pages 442–445;

נושאים קשורים:  ירידה קוגניטיבית,  סמנים,  מחקרים
תגובות