חדשות

חוקרים ישראלים פיתחו מולקולות RNA לעיכוב התפתחות סרטן

החוקרים בהובלת האוניברסיטה העברית הוכיחו שעיכוב שני חלבונים קושרי RNA המעורבים בהתפתחות סרטן מסוגל לעכב תאי סרטן שד גרורתי וסרטן מוח | הוגשה בקשה לרישום פטנט על הטכנולוגיה

פרופ' רותם קרני והדוקטורנטית פולינה כהן-דניצ'נקו מהמכון למחקר רפואי בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית. "מולקולות פיתיון RNA"

במחקר חדש שנעשה במעבדתו של פרופ' רותם קרני ובהובלת הדוקטורנטית פולינה כהן-דניצ'נקו מהמכון למחקר רפואי בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית, פותחו כמה מולקולות שונות המסוגלות לעכב התפשטותם של תאים סרטניים בגוף האדם. המולקולות שפותחו, בשם "מולקולות פיתיון RNA", נקשרות לחלבונים שאחראים לגדילה ולהתפשטות תאים ומונעות את פעילותם התקינה. דיווח על המחקר הופיע ביום שני השבוע ב-Nature Communication.

פרופ' קרני: "בשנים האחרונות הוכיחו מחקרים כי משפחה גדולה של חלבונים קושרי RNA מעורבת בסרטן ובמחלות כמו אלצהיימר, ALS ואחרות. תפקיד חלבונים אלה הוא להעביר את המידע הגנטי לשם יצירת חלבונים הנחוצים לשכפול וליצירה של תאים נוספים. זו הסיבה שהם בעלי חשיבות רבה במיוחד לתאים הסרטניים שמתחלקים ומתפשטים בגוף, ללא בקרה. למרות חשיבותם הרבה, עד כה לא היתה ידועה דרך לעכב את פעילות החלבונים הללו בצורה ממוקדת ובעיקר בהקשרם למחלות הנ"ל.

"למולקולות החדשות מספר יתרונות על פני השיטות הקיימות, שכולן נועדו להשתיק כליל את ייצור החלבון שאותו רוצים לעכב. במקרים רבים יש לחלבונים בתא כמה תפקידים והשתקתם תגרום לתופעות לוואי קשות. המולקולות שפיתחנו לא תלויות במנגנונים שבתוך התא שאותו רוצים לעכב והן פועלות באופן מיידי".

המולקולות שפותחו במחקר מסוגלות להיקשר לחלבונים מסוימים ולהפריע להם לקשור את ה-RNA התאי, אותו הם קושרים בדרך כלל לשם התפתחות תאית.

במסגרת המחקר הוכיחו החוקרים שעיכוב שני חלבונים קושרי RNA המעורבים בהתפתחות סרטן, מסוגל לעכב תאי סרטן שד גרורתי וסרטן מוח.

בפרויקט המחקר שותפו צוותו של פרופ' גיל לבקוביץ ממכון ויצמן, פרופ' תמי גייגר מאוניברסיטת תל אביב, פרופ' אילון יבין מהאוניברסיטה העברית, פרופ' ארז לבנון מאוניברסיטת בר אילן ופרופ' פרדריק אליין מאוניברסיטת ציריך.

פרופ' קרני הוסיף: "המחקר שביצענו מאפשר כיום לתכנן מעכבים ספציפיים כמעט לכל חלבון קושר RNA ורבים מחלבונים אלה מעורבים בהתפתחות סוגים שונים של סרטן. אנחנו נמצאים עתה בתהליכים של בדיקת המולקולות לעיכוב גידולים ממאירים בעכברים כדי לברר את נושא הבטיחות בשימוש בהן".

על הטכנולוגיה החדשה הוגשה בקשה לרישום פטנט בארה"ב, באירופה וביפן על ידי חברת יישום של האוניברסיטה העברית, הממסחרת את ההמצאה. המחקר מומן בידי הרשות הישראלית לחדשנות, הקרן הלאומית למדע וקרן אלכס סויקה למחקר סרטן הלבלב.

נושאים קשורים:  פרופ' רותם קרני,  תאים סרטניים,  האוניברסיטה העברית,  סרטן שד גרורתי,  סרטן מוח,  רישום פטנט,  חדשות,  תרופה לסרטן
תגובות