דלקת מוח אוטואימונית מושרית

תפקידם של חומצות שומן קצרות שרשרת והרכב החיידקים במעי בטרשת נפוצה

להרכב החיידקים במעי ותוצרי הפירוק שלהם חשיבות אפשרית בטרשת נפוצה

תאי שומן (צילום: אילוסטרציה)
תאי שומן (צילום: אילוסטרציה)

טרשת נפוצה היא מחלה נוירולוגית כרונית של מערכת העצבים המרכזית, מתווכת מערכת חיסון, עם אטיולוגיה מסובכת שאינה מובנת לחלוטין. בשנים האחרונות, נושא הרכב החיידקים במעיים ותוצרי הפירוק הפרמנטטיביים שלהם (למשל חומצות שומן קצרות שרשרת), קיבלו תשומת לב הולכת ועולה בכל הקשור להתפתחות ומהלך המחלה בטרשת נפוצה. החוקרים ערכו סקירה שיטתית המדגישה ומסכמת את הספרות הקיימת בתחום.

חיפוש שיטתי במאגר PubMed נערך על ידי החוקרים ב-12 לאוקטובר 2017. מטרתם הייתה למצוא מחקרים חדשים בנוגע לחומצות שומן קצרות שרשרת והשפעתן על טרשת נפוצה. בנוסף, נחקר המודל החייתי של טרשת נפוצה - דלקת מוח מושרית (experimental autoimmune encephalomyelitis = EAE). זאת ועוד, כל המחקרים העוסקים בהרכב החיידקים במעיים בחולי טרשת נכללו גם הם. סך של 14 מחקרים נמצאו מתאימים לסקירה זו.

החוקרים אמנם מצאו כי חומצות שומן קצרות שרשרת משפרות מהלך מחלה ב-EAE, אך לא היו מחקרים שבאופן מכוון הראו השפעה כזו בבני אדם. מצד שני, מחקרים מסוימים כן הראו שהרכב החיידקים במעי בחולי טרשת מאופיין בירידה בכמות החיידקים המייצרים חומצות שומן קצרות שרשרת.

מסקנת החוקרים הייתה, כי מחקרים העוסקים ב-EAE בעכברים מראים השפעה אפשרית של חומצות שומן קצרות שרשרת על התפתחות והתקדמות המחלה. עם זאת, עובדה זו לא הוכחה כאמור בבני אדם. עם זאת, נראה כי בחולי טרשת נפוץ יותר לראות הרכב חיידקים משובש, בהשוואה לנבדקים בריאים, על אף כי אין אחידות בין סוגי החיידקים. לדעת החוקרים יש בהחלט צורך בחקירה נוספת בנושא, על מנת לבסס את תפקיד חיידקי המעיים ותוצרי הפירוק שלהם (כולל השפעה חיובית אפשרית של חומצות שומן קצרות שרשרת) בהתפתחות ומהלך מחלה בטרשת נפוצה.

מקור: 

Melbye, P. et al. (2018). Acta Neurologica Scandinavica. https://doi.org/10.1111/ane.13045

נושאים קשורים:  דלקת מוח אוטואימונית מושרית,  חיידקי מעיים,  טרשת נפוצה,  חומצות שומן קצרות שרשרת,  מחקרים
תגובות