חדשות

מכון כללית למחקר פיתח אלגוריתמים לניבוי התקף לב וסיכון לאוסטיאופורוזיס

פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר: "בעזרת ביג דאטה לומדים לגלות סימנים עדינים למחלה עתידית. זה הדור הבא של הרפואה המונעת"

אוסטיאופורוזיס. אילוסטרציה

שני מחקרים חדשים של מכון המחקר של הכללית וחברת הסטארט־אפ "זברה מדיקל ויז'ן" מצאו כי ניתן לזהות באמצעות עקרונות מתחום הבינה המלאכותית סימנים בעצמות המופיעים בבדיקות הדמיה וקשורים לסיכון גבוה לשברים עתידיים הנובעים מאוסטאופורוזיס, וכן סימנים בעורקי הלב המצביעים על סיכון מוגבר ללקות בהתקף לב או בשבץ מוחי.

ב"ישראל היום" שדיווח על כך נמסר כי המחקר שהובילה ד"ר נעה דגן ממכון כללית למחקר עסק בגילוי מוקדם של סיכון לשברים אוסטאופורוטיים באמצעות סריקות CT.

במחקר נבדקו סריקות של יותר מ־48 אלף מטופלים בני 90-50 לאורך חמש שנים. התוצאות העלו שמדד סיכון חדש, המיוצר מתמונת CT חזה ובטן שבוצעה מכל סיבה שהיא, מצליח לנבא שברים אוסטאופורוטיים בדיוק הדומה לזה של המדד המקובל ביותר בעולם להערכת הסיכון, המחייב חישוב על בסיס איסוף נתונים פרטניים מהמטופל.

ד"ר דגן מסרה כי יישום שגרתי של האלגוריתמים שפותחו יאפשר לאתר מוקדם מטופלים שבסיכון, כך שניתן יהיה להציע להם טיפול מונע כנגד שבר בצוואר הירך – מצב שבו שיעור התמותה מגיע עד 20%.

המחקר השני שהובל בידי ד"ר נועם ברדה ממכון כללית למחקר עסק בגילוי מוקדם של סיכון למחלות לב וכלי דם באמצעות ממצא של סידן בעורקים, בבדיקות CT.

במחקר נעשה מעקב אחרי 14,135 מטופלים שעברו צילומי CT חזה במשך חמש שנים. המודל המתמטי  שפיתחה "זברה מדיקל ויז'ן" משפר משמעותית את מודל החיזוי של אירועי לב וכלי דם המצוי בשימוש שוטף כיום.

זיהוי מטופלים בסיכון יאפשר להציע להם למנוע אירוע לבבי או לדחות הופעתו באמצעות איזון בלחץ הדם, שומנים בדם, הפסקת עישון או ירידה במשקל עודף. בדיווח נמסר כי שני המחקרים יוצגו בכנס הרדיולוגיה הבינלאומי בשיקגו.

פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר, אמר על הממצאים ושיטת הבדיקות: "זה הדור הבא של הרפואה המונעת - בעזרת ביג דאטה לומדים לגלות סימנים עדינים למחלה עתידית ויכולים להציע טיפול עוד לפני שהמחלה מתחילה".

נושאים קשורים:  אירוע לבבי,  התקף לב,  מניעת שברים,  חדשות,  ביג דאטה,  מכון המחקר של ה"כללית",  אוסטאופורוזיס
תגובות