MS

המעורבות של נגיף אפשטיין-באר בלזיות המוחיות בטרשת נפוצה

החוקרים מצאו כי יש קשר בין לטנטיות וליטיות ניגף ה-EBV לבין פעילות הלזיות המוחיות בטרשת נפוצה ושופכים אור חדש על הפתוגנזה של מחלה זו

נגיף אפשטיין-בר (אילוסטרציה)

החוקרים ביקשו לאשר את הנוכחות והתדירות של אנטיגנים של נגיף האפשטיין-באר (EBV) בפאזה לטנטית וליטית ברקמת מוח עם טרשת נפוצה וללא טרשת נפוצה על ידי אימונוהיסטוכימיה. החוקרים כימתו את סוג ומיקום תאי ה-B בתוך לזיות פעילות וכרוניות של טרשת נפוצה בהיבט ביטוי אנטיגנים נגיפיים. הנוכחות של תאים מודבקים ב-EBV אומתה על ידי היברדיזציית אין-סיטו על ידי זיהוי תעתוקים של EBV RMA  ו-RNA-1 מקודד על ידי EBVי(EBER-1).

החוקרים מדווחים על הנוכחות של חלבון ממברנה לטנטי של EBV י(LMP-1) ב-93% מהמוחות עם טרשת נפוצה ו-78% ממוחות הביקורת עם אחוז גדול יותר של מוחות עם טרשת המכילים תאי פלזמה חיוביים ל-CD138 ואוכלוסיות עשירות ב-LMP-1. יש לציין כי 78% מלזיות הטרשת הכרוניות ו-33% מהמוחות ללא טרשת הכילו תאי פלזמה פרנכימליים חיוביים ל-CD138. חלבון ליטי מוקדם של EBV המכונה BZLF1 גם כן נצפה ב-46% מהמוחות עם טרשת ובראש ובראשונה בלזיות כרוניות וב-44% מהמוחות ללא טרשת. יתרה מזאת, 85% מהמוחות עם טרשת הדגימו תאים חיוביים ל-EBER1 בעוד שמוחות ללא טרשת הכילו תאים חיוביים ל-EBER1 לעיתים רחוקות. זיהום EBV היה ניתן לזיהוי על ידי אימונוהיסטוכימיה ועל ידי היברידיזציה אין-סיטו במוחות עם וללא טרשת נפוצה למרות שנגיף לטנטי היה שכיח יותר במוחות עם טרשת ובעוד שנגיף ליטי הוגבל ללזיות הכרוניות.

ממצאים אלו מרמזים כי ישנו קשר בין מחזור החיים של נגיף ה-EBV והפתגונזה של טרשת נפוצה.

מקור: 

Moreno, M.A. et al.  (2018) Neuroimmunology and Neuroinflammation. 5(4)

נושאים קשורים:  MS,  טרשת נפוצה,  EBV,  לזיות מוחיות,  אימונוהיסטוכימיה,  מחקרים
תגובות