חדשות

רופאות במיון מזהות תסמיני אירוע לב אצל נשים טוב יותר מאשר רופאים

לדברי החוקרים, ההסבר לפער באבחון הוא שרופאים גברים מחפשים אינטואיטיבית אצל חולות תסמיני אירועי לב שמאפיינים גברים

חדר מיון. צילום: אילוסטרציה

בדיקת נתונים לגבי כמעט 582 אלף מקרים בארה"ב של התקפי לב, במשך 19 שנה, העלתה כי שיעור הנשים ששרדו את האירוע כשטופלו בידי רופאות בחדר מיון (ER) היה גבוה באופן מובהק לעומת אלו שטופלו בידי רופאים-גברים.

המחקר נעשה בהובלת ד"ר בארד גרינווד מאוניברסיטת וושינגטון בסט. לואיס (שאר אנשי הצוות היו ממינסוטה והרווארד) ופורסם בשבוע שעבר ברשומות האקדמיה האמריקנית למדעים (PNAS).

המחקר בחן את הפערים בתוצאי הטיפול שנעשה בבתי חולים בפלורידה בין רופאות לרופאים. כ-339 אלף מאוכלוסיית המחקר היו גברים ו-243 אלף נשים. רוב המטופלים - יותר מ-520 אלף איש - טופלו בידי רופאים ו-61.7 אלף בידי רופאות.

הממצא העיקרי: אם 1,000 פנו לחדר מיון עם התקף לב, 15 יותר מהם ימותו אם טופלו בידי רופא ולא רופאה. יתר על כן: לנשים סיכויי הישרדות גדולים יותר אם טופלו בידי רופאות.

ד"ר גרינווד הסביר: "מחקרים רבים הראו שנשים נוטות לעבור התקפי לב יותר מגברים מסיבות שונות. חולים מתקשרים בדרך כלל טוב יותר כאשר המטפל בהם הוא מאותו מגדר. חולות הרגישו נוח יותר כשטופלו בידי רופאות מאשר כשטופלו בידי רופאים".

סיבה נוספת: "רופאות כנראה מזהות תסמיני התקף לב מהר יותר וברור יותר מאשר רופאים-גברים כאשר מדובר בחולות שאצלן התסמינים לא תמיד מוגדרים. רופאים גברים מחפשים אצל חולות, באופן אינטואיטיבי, תסמיני אירועי לב שמאפיינים גברים וזה מסביר את הפער".

נושאים קשורים:  רפואה מגדרית,  התקף לב בנשים,  האקדמיה האמריקנית למדעים,  חדשות,  אירוע לב,  מחקרים
תגובות