MS

האם ויברציה כל גופית יכולה להוות טיפול לטרשת נפוצה?

סקירה שיטתית זו לא הניבה תוצאות חד-משמעיות לגבי היעילות של אימון ויברציה במטופלים עם טרשת נפוצה למרות שמחקרים מסויימים הדגימו שיפור בתפקוד ותוצאים אחרים של טרשת נפוצה

28.06.2018, 12:11

טרשת נפוצה הינה מחלה דלקתית אוטואימונית של מערכת העצבים המרכזית. המחלה מאופיינת על ידי דה-מיאליניזציה עצבית אשר יכולה לשנות העברה עצבית ולהוביל לתסמינים כדוגמת עייפות, חולשת שרירים ופגיעה בתפקוד מוטורי. ישנם כ-47,000 אנשים עם טרשת נפוצה בספרד. אימון ויברציה יכול להוות גישה טיפולית אלטרנטיבית משלימה לאימון קונבנציונלי על מנת לטפל באוכלוסייה זו. מטרת מחקר זה הייתה להעריך את היעילות של תוכניות אימון עם ויברציה במטופלים עם טרשת נפוצה.

החוקרים סקרו חמישה מאגרי מידע אלקטרוניים (PubMed, יSPORTDiscus, SciELO, Lilacs, IBECS, ו-ISI Web of Knowledge) באוגוסט 2015. על ידי שימוש במילות חיפוש מוגדרות מראש החוקרים זיהו מחקרים אשר מקשרים בין אימון עם ויברציה למטופלים עם טרשת נפוצה. החוקרים זיהו 71 מחקרים ומתוכם תשעה נכללו באנליזה זו לאחר הסרה של מחקרים כפולים ומחקרים שלא היו רלוונטיים לפי קריטריוני ההכללה. המחקרים שנבחרו בחנו תוצאים שונים.

חלק מהמחקרים זיהו שיפור בעוצמת שריר, יכולת תפקוד, קואורדינציה, תנגודת שריר, שיווי משקל ותחומים מסוימים של סולם ה-88-Item Multiple Sclerosis Spasticity Scale. עם זאת, החוקרים זיהו מגבלות בחלק ממחקרים אלו ומספר המחקרים לא מאפשר לקבוע חד-משמעית האם אימון ויברציה יעיל בחולי טרשת נפוצה.

מקור: 

Bueno, I.C. et al.  (2018) Neurología https://doi.org/10.1007/s13760-018-0954-4

נושאים קשורים:  MS,  טרשת נפוצה,  אימון ויברציה,  תפקוד,  מחקרים
תגובות