ECT

טיפול בנזעי חשמל (ECT) מסתמן כטיפול יעיל ביותר לדיכאון עמיד

העבודה המוצגת מדגימה פרופיל עלות-תועלת חיובי עבור טיפול ב-ECT ומציעה כי יש לשלב אסטרטגיה טיפולית זו בשלב מוקדם יחסית למקובל של ניהול הטיפול בדכאון

23.05.2018, 14:12
נזעי חשמל (אילוסטרציה)

על פי מאמר שפורסם לאחרונה ב-JAMA Psychiatry, ראוי לשקול מחדש טיפול בנזעי חשמל (electroconvulsive therapy-ECT) עבור מטופלים עם הפרעת דכאון מאג'ורית, כטיפול בקו השלישי - לאחר כשלון של שני קווי טיפול קודמים, פרמקולוגיים או פסיכותרפיים.

"כקלינאים אנו תמיד מודאגים מהעברה של מטופלים מטיפול לטיפול מכיוון שאנו חוששים שהם יפתחו עמידות", כך מוסר מנהל תוכנית ה-ECT במישיגן, ד"ר דניאל מאיקסנר. ואולם, עשרות שנים של מחקר הוכיחו כי ECT הינו הטיפול היעיל ביותר להשגת הפוגה במטופלים עם דכאון עמיד לטיפול. מסקנות המחקר המוצג הן כי ECT הינו בעל פרופיל עלות-תועלת גבוה - גם בשלב מוקדם של טיפול בדכאון.

בהסתמך על נתונים שפורסמו במחקרים קודמים, ובכלל זה ממחקר ה-STAR*Dי(Sequenced Treatment Alternatives to Relieve Depression), בעבודה זו השתמשו במודל מתמטי עבור סימולציה של תוצאי עלות הטיפול ואיכות החיים, עבור מטופלים עם דכאון עמיד לטיפול אשר נחשפו לטיפולים שונים.

המודל חזה כי על פני ארבע שנים, ECT יפחית את משך הדכאון הבלתי נשלט מ-50% ל-32-37% משנות החיים, עם שיפור גדול יותר ככל ש-ECT ניתן בשלב מוקדם יותר. בנוסף, המודל חזה כי שימוש ב-ECT כטיפול "קו שלישי" עבור דכאון יעלה כ-54,000$ לשנת חיים מתוקננת לאיכות חיים.  עלות זאת הינה נמוכה משמעותית מהסף הגבוה המקובל של 100,000$  לשנת חיים מתוקננת לאיכות חיים.

יחס עלות-תועלת חיובי אינו בהכרח מקביל לחסכון בכסף, אך נראה כי ECT מספק תמורה טובה בהיבט של שיפור באיכות החיים. כותבי המאמר מודעים לכך שרופאים רבים סבורים שטיפול בקו שלישי ע"י ECT הינו אגרסיבי מדי, ונתפס כ"מוצא אחרון" בטיפול בדכאון.  העבודה הנוכחית מספקת כאמור ראיות התומכות בשימוש ב-ECT בשלב מוקדם של הטיפול בדכאון - לעומת שימוש בו כמוצא אחרון.

מקור: 

Ross EL, Zivin K, Maixner DF: Cost-effectiveness of Electroconvulsive Therapy vs. Pharmacotherapy /Psychotherapy for Treatment-Resistant Depression in the United States.
JAMA Psychiatry on-line: May 9, 2018

נושאים קשורים:  ECT,  עלות-תועלת,  דיכאון,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
26.05.2018, 19:22

המימצאים הללו ידועים כבר שנים לעוסקים בנושא