חדשות

מומחים מרגיעים: אפשר להמשיך לקחת פרצטמול במהלך הריון

צפירת ההרגעה של מומחים בעקבות המחקר החדש הקושר בין שימוש בפרצטמול בהריון לסיכון מוגבר להפרעות נוירו-התפתחותיות בילדות

תרופות בהריון. צילום: אילוסטרציה

מחקר רחב היקף מהאוניברסיטה העברית בירושלים, שהתפרסם בשבוע שעבר ב-American Journal of Epidemiology בנושא הקשר שבין נטילת פרצטמול בהריון לסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות בילדות, עורר רופאים וגם מומחים בתחום התרופות להגיב על ממצאיו.

מממצאי המחקר שנעשה בישראל ופורסם בשבוע שעבר (ג'), עולה כי נטילה ממושכת של פרצטמול בתקופת ההריון יש בה סיכון מוגבר במידה מסוימת לאוטיזם, להפרעת קשב וריכוז ולהיפראקטיביות.

"לאור הדיווחים הרבים שהופיעו בשבוע שעבר בכלי התקשורת השונים בנושא הפרצטמול בהריון החלטנו להעמיד את הדברים על דיוקם", מציינת מג' מאיה קליין מהמרכז לייעוץ תרופתי בבית החולים אסף הרופא". לדבריה, אצל כל אישה, צעירה ובריאה, קיים סיכון בסיסי של 15%-10% להפלות מוקדמות וכן קיים סיכון של 5%-3% למומים מולדים בעובר.

"פרצטמול נחשבת לתרופה בטוחה בהריון. החשיפה אליה בתקופת ההריון איננה מעלה את הסיכון מעבר לזה הקיים באוכלוסיה הרגילה", מדגישה קליין ומציינת: במספר רב של מחקרים שנעשו במדינות שונות ועל בסיס מקורות שונים הוברר שפרצטמול נמצאה בטוחה לשימוש במהלך ההריון. פרצטמול (paracetamol/acetaminophen) היא אפילו תרופת הבחירה לטיפול בכל שלבי ההריון".

עוד מציינת קליין כי "מרבית התרופות הקיימות לטיפול בחום ובכאבים מתאימות לטיפול גם במהלך ההריון. חום גבוה מעל 39 מעלות ובמיוחד בשלבים המוקדמים של ההריון נמצא קשור לסיכון גבוה יותר למומים מולדים בעובר, מעבר לסיכון הבסיסי".

"אוטיזם ו-ADHD הן הפרעות מולטי-פקטוריאליות"

החוקרים מהאוניברסיטה העברית מצאו כי שימוש ממושך בן מספר שבועות בפרצטמול, במהלך ההריון קשור בתוספת סיכון קטנה לאוטיזם, להפרעות קשב וריכוז ולהיפראקטיביות. המחקר בוצע בשיטת מטא-אנליזה המאגדת שבעה מחקרים תצפיתיים שבהם נטלו חלק במצטבר כ-130 אלף נשים. "אלא ששיטה זו", מדגישה קליין, "מושפעת מכל המגבלות וההטיות של המחקרים שנכללו בה. המגבלות, בין היתר, כוללות את האופן שבו אבחנו הפרעות של אוטיזם ו-ADHD והדרך שבה ביססו שימוש בפרצטמול במהלך ההריון".

המחקר הנ"ל, לדברי קליין, אינו מצביע בהכרח על קשר סיבתי בין צריכת פרצטמול במהלך ההריון לבין התופעות שהתגלו. "ספקטרום האוטיזם והפרעות קשב וריכוז הן הפרעות מולטי-פקטוריאליות כאשר אין סיבה אחת ודאית ידועה כגורמת להן".

השורה התחתונה, מציינת קליין, היא: "טיפול במינון בטווח המומלץ (1,000-500 מ"ג, כל 5-4 שעות, עד 5,000 מ"ג ליממה) ולתקופה קצרה הוא בהחלט בטוח בכל שלבי ההריון. בכל מקרה שנדרש טיפול ממושך בפרצטמול במהלך ההריון, מומלץ לפנות לרופא המטפל כדי לקבל הנחיות ברורות".

"אין סיבה לא להשתמש באקמול"

עמדה דומה הציגו שני רופאים בכירים, פרופ' גידי קורן, רופא ילדים, פרמקולוג קליני וטוקסיקולוג ב"אסף הרופא" וב"מכבי", ופרופ' טל בירון שנטל, מנהלת היחידה לרפואת האם והעובר ב"מאיר", בדיווח בעיתון "הארץ".

פרופ' קורן אמר: "ההערכה היא שלא צפויות המלצות או הנחיות חדשות לנטילת התרופות הללו בעקבות המחקר הזה. יידרשו מחקרים נוספים כדי לבסס את הממצאים. פרסום מחקרים שמסקנותיהם דומות בעבר לא הוביל את רשויות הבריאות בארה"ב ובאירופה לשנות מדיניות או לקבוע נהלים חדשים באשר לנטילת התרופות ואני די סקפטי לגבי תוצאות המחקר והשפעותיו".

עוד הוסיף פרופ' קורן: "יש משתנים רבים שקשה לתקנֵם במחקר שכזה ואין להם פתרון. מרבית הנשים הסובלות מכאבים במהלך ההריון נוטלות את התרופות רק מספר ימים. אם אישה צריכה לקחת אקמול במשך שבועות, זה ככל הנראה אומר שיש לה מחלה רצינית. במקרים כאלה, השאלה היא מה מסתתר מאחורי החום. זה יכול להיות זיהום, מחלה סיסטמית או סיבות נוספות. הפאניקה שאולי צצה בעקבות הדיווח על ממצאי המחקר איננה מוצדקת. כשמתייעצים איתי, תשובתי היא שאין סיבה לא להשתמש באקמול".

"לאדוויל ונורופן תופעות לוואי עובריות"

באשר לתרופות כמו אדוויל ונורופן, שגם הן מיועדות לשיכוך כאבים, אמרה פרופ' בירון שנטל: "אדוויל ונורופן הן הפופולריות והמוכרות ביותר במשפחת תרופות אחרת - תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים (NSAID'S). במשפחה זו גם תרופות חזקות יותר לשיכוך כאבים. ללא קשר למחקר הנוכחי, אדוויל ונורופן אינן מומלצות במהלך ההריון, במיוחד בטרימסטר השלישי, כלומר מהשבוע 32 ואילך. על אף שאינן נחשבות לגורמות מומים לעובר, לתרופות הללו תופעות לוואי עובריות. החל מהטרימסטר השלישי הן עלולות לגרום לפגיעה בלתי הפיכה ולהיצרות כלי דם בלב ובכליות של העובר. יש מקרים שאנחנו נאלצים לתת אותן, אבל במשורה בלבד ולפרק זמן קצר ביותר".

לגבי משככי כאבים נרקוטיים ממשפחת האופיואידים, אמרה פרופ' בירון שנטל: "טיפול זה ניתן תחת השגחה רפואית במצבים שונים של כאב כרוני או לאחר ניתוח. אנחנו נותנים תרופות כאלו לנשים בהריון רק עם גידולים ממאירים, כמו סרטן השד".

תרופות ממשפחת הפרצטמול, ציינה פרופ' בירון שנטל, הן בגדר "תרופות בחירה". "הן ההמלצה הראשונה של רופא למטופלת הסובלת מכאב, אבל אנחנו ניזהר ונשתדל שהן לא יינתנו בשילוב עם תרופות אחרות. אנחנו יודעים על התרופות האלו הרבה והחשיפה אליהן נחשבת יחסית לבטוחה.

"חובה להדגיש", סיכמה, "לאישה, בעיקר בהריון, צריכה להיות סיבה של ממש ליטול תרופות. לנטילת תרופות סתם אין הצדקה. בכל תרופה ובכל תכשיר הניתנים לאשה בהריון צריך להביא בחשבון שהם חוצים את השליה ומגיעים לעובר. לכן נדרשת זהירות וחובה לברר האם התועלת עולה על הסיכון".

נושאים קשורים:  פרצטמול,  תרופות בהריון,  מומים מולדים,  חדשות
תגובות