אלקטיניב

עדכוני כנס – European Lung Cancer Congress (ELCC) 2018

אלקטיניב עדיפה על קריזוטיניב בהיבט תוצאים מדווחי מטופלים – ממצאים ממחקר ה-ALEX; תוצאות ממחקר ה-POPLAR – תוצאות הישרדות לאחר מעקב של שלוש שנים של אטזוליזומאב (atezolizumab) מול דוסטקסל (docetaxel)

תאי סרטן (צילום: אילוסטרציה)

מאת ד"ר סאמח דאהר, אונקולוג, מכון אונקולוגי, מרכז רפואי שיבא

אלקטיניב עדיפה על קריזוטיניב בהיבט תוצאים מדווחי מטופלים ממצאים ממחקר ה-ALEX

במחקר פאזה 3, ה-ALEX, הודגמה עליונותה של אלקטיניב על פני קריזוטיניב בהיבט יעילות ותופעות לוואי בגידולי NSCLC חיוביים ל-ALK. מחקר ה-ALEX פורסם לראשונה בכנס ה-ASCO בשנת 2017 והראה יעילות עדיפה של אלקטיניב על פני קריזוטיניב עם הפחתה של 53% בסיכון להתקדמות המחלה או מוות. בכנס ה-ELCC האחרון פורסמו נתונים לגבי תוצאים המדווחים ע"י מטופלים. איכות חיים הקשורה בבריאות ותסמינים הקשורים בסרטן ריאות נמדדו באמצעות שאלונים מקובלים.

בשתי זרועות המחקר נצפה שיפור מובהק סטטיסטית בתסמינים הקשורים לסרטן ריאות, יחד עם זאת המטופלים בזרוע האלקטיניב הדגימו שיפור ממושך יותר בתסמיניהם לעומת מטופלים בזרוע הקריזוטיניב (שיעול: 96 לעומת 84 שבועות; כאבים בחזה: 96 שבועות לעומת 80 שבועות; עייפות: 96 לעומת 68 שבועות; כאב באזורים אחרים בגוף: 96 לעומת 68 שבועות). ככלל, משך השיפור באיכות חיים הקשורים בבריאות היה ארוך יותר בקבוצת האלקטיניב לעומת קבוצת הקריזוטיניב (88 לעומת 68 שבועות).

תוצאות אלה הן בהלימה עם התוצאות שפורסמו בעבר לפיהן קיימת הארכה משמעותית של הזמן ללא התקדמות מחלה או מוות תחת הטיפול באלקטיניב לעומת הטיפול בקריזוטיניב.

תחת הטיפול עם אלקטיניב פחות מטופלים חוו החמרה של תופעות לוואי הקשורות לטיפול (הפרש של 10% ויותר) כדוגמת בחילות והקאות, שלשולים, אובדן תיאבון ודיספגיה לעומת מטופלים שקיבלו קריזוטיניב. למטופלים שקיבלו קריזוטיניב הייתה הרעה משמעותית קלינית בשלשולים משבוע 4 ועד שבוע 84 אשר לא נצפתה במטופלים שקיבלו אלקטיניב (שינוי בציון ממוצע 16.85 לעומת 1.05 בשבוע 4; 15.79 לעומת 0 בשבוע 84). מטופלים בקבוצת האלקטיניב חוו החמרה מסוימת בעצירות אשר פחתה עם הזמן לעומת קבוצת הקריזוטיניב.

לסיכום, במחקר ה-ALEX מטופלים אשר קיבלו טיפול באלקטיניב חוו הקלה ממושכת יותר בסימפטומים של מחלתם וסבלו פחות מתופעות לוואי הקשורות לטיפול לעומת אלו אשר טופלו בקריזוטיניב.

תוצאות ממחקר ה-POPLARתוצאות הישרדות לאחר מעקב של שלוש שנים של אטזוליזומאב (atezolizumab) מול דוסטקסל (docetaxel)

ממצאים מאנליזת הישרדות ומשך תגובה של שלוש שנים ממחקר פאזה 2, ה-POPLAR, אשר כלל כ-300 חולים, הדגימו כי טיפול אימונותרפי עם מעכב ה-PDL1 אטזוליזומאב הדגים עליונות הישרדותית על פני דוסטקסל בחולי סרטן ריאות של תאים שאינם קטנים (NSCLC) בשלב מתקדם מקומית או גרורתי.

אטזוליזומאב שמרה על היתרון ההישרדותי לאורך כל תקופת המעקב באופן מובהק סטטיסטית לעומת דוסטקסל. 32% מהמטופלים בזרוע האטזוליזומאב נותרו בחיים לאחר שנתיים לעומת 17% בקבוצת הדוסטקסל (p=0.0027). בהמשך, לאחר שלוש שנים, 19% מהמטופלים בקבוצת האטוזוליזומאב נותרו בחיים לעומת 10% בקבוצת הדוסטקסל (p=0.0419).

באנליזה על פי סטטוס ביטוי PD-L1 שיעור ההישרדות הכללית עבור מטופלים עם ביטוי גבוה בתאי הגידול או התאים המסנינים את הגידול היה 37.5% עבור אטוזוליזומאב לעומת 14.9% עבור דוסטקסל (p=0.0724). עבור מטופלים עם ביטוי PD-L1 נמוך-גבוה, שיעור ההישרדות הכללית עם אטזוליזומאב היה 18.0% לעומת 11.0% עם דוסטקסל (p=0.1759). עבור מטופלים ללא ביטוי PD-L1 שיעור ההישרדות הכללית היה 20.5% לעומת 6.8% (p=0.0693). מעבר לכך, עבור מטופלים עם גידולים של תאים שאינם קשקשיים, שיעור ההישרדות הכללית עם אטזוליזומאב היה גבוה מעט יותר ועמד על 23.3% לעומת 12.4% עם דוסטקסל (p=0.0585).

משך התגובה החציוני היה ארוך פי 3 עם אטזוליזומאב לעומת דוסטקסל, עם כמעט שנתיים של תגובה (22.3 לעומת 7.2 חודשים). בנוסף לכך, המטופלים שקיבלו אטוזוליזומאב חוו פחות תופעות לוואי.

הממצאים ממחקר ה-POPLAR מייצגים את תקופת המעקב הארוכה ביותר המדווחות עבור טיפול עם מעכב PD-L1 במטופלים עם NSCLC ומדגימים את היתרון ההישרדותי ארוך הטווח שמשיגה אטזוליזומאב במטופלי NSCLC לעומת טיפול כימותרפי בדוסטקסל.

References:

  1. Perol, M., et al. "138PD_PR Patient-reported outcomes (PROs) in ALEX: A phase III study of alectinib (ALEC) vs crizotinib (CRIZ) in non-small-cell lung cancer (NSCLC)." Journal of Thoracic Oncology4 (2018): S80-S81. Presented as a poster at ELCC 2018
  2. Mazières, J., et al. "136PD_PR 3-year survival and duration of response in randomized phase II study of atezolizumab (atezo) vs docetaxel (doc) in 2L+ NSCLC (POPLAR)." Journal of Thoracic Oncology4 (2018): S79. Presented as a poster at ELCC 2018

 

נושאים קשורים:  אלקטיניב,  אטזוליזומאב,  NSCLC,  מחקרים
תגובות