הפרעות שינה

מהי שכיחותן של הפרעות שינה בחולים עם מחלת פרקינסון?

במחקר חתך נמצא ש-96.5% מחולי פרקינסון סובלים מהפרעות שינה, השכיחות מביניהן הן הפרעת התנהגות בשנת REM ודום נשימה חסימתי בשינה

06.12.2017, 10:40

מחקר חדש, שנערך במספר מרכזים בברזיל והתפרסם בכתב העת European Neurology, ביקש לאמוד את השכיחות של הפרעות שינה משמעותיות (לפי הסיווג הבינלאומי השלישי של הפרעות שינה) אצל חולים עם מחלת פרקינסון, ולהעריך את הקשר בין הפרעות אלו לבין איכות החיים של החולים.

במחקר חתך, נכללו 88 חולים עוקבים עם מחלת פרקינסון ממספר מרפאות חוץ. המשתתפים במחקר עברו ראיונות קליניים, הערכה של הפרעת השינה בסרגלים מתוקננים (מדד Epworth לישנוניות, שאלון מחלת פרקינסון, אינדקס פיטסבורג לאיכות השינה [PSQI], ואצל חולים עם אבחנה של תסמונת הרגליים חסרות המנוחה [restless legs syndrome, RLS] – מדד דירוג ה-RLS  הבינלאומי), ופולי-סומנוגרפיית וידאו.

הפרעות שינה נצפו ב-96.5% מהמשתתפים, עם הפרעת התנהגות בשנת REM ב-62.5% מהחולים, דום נשימה חסימתי בשינה (OSA) ב-62.5% מהחולים, אינסומניה ב-55.7% מהחולים, ותסמונת הרגליים החסרות מנוחה ב-28.4% מהחולים. בנוסף, החוקרים מצאו קורלציה בין איכות החיים הבריאותית לבין ממדי PSQI ומדד Epworth לישנוניות.

לאור הממצאים מסכמים החוקרים שאצל חולים עם מחלת פרקינסון יש שכיחות גבוהה של הפרעות שינה. איכות השינה וישנוניות מופרזת בשעות היום משפיעים באופן משמעותי על איכות החיים של אותם חולים.

מקור:

Sobreira-Neto M, Pena-Pereira M, Sobreira E, Chagas M, Fernandes R, Tumas V et al. High Frequency of Sleep Disorders in Parkinson’s Disease and Its Relationship with Quality of Life. European Neurology. 2017;:330-337.

נושאים קשורים:  הפרעות שינה,  תסמונת הרגליים חסרות המנוחה,  שנת REM,  מחקרים,  פרקינסון
תגובות