צפיפות עצם

השפעת סוגי פעילות גופנית על צפיפות עצם

מסקנת החוקרים היא כי פעילות גופנית הכוללת התנגדות אך לא פעילות אירובית, במהלך ירידה במשקל באמצעות הגבלה קלורית, יכולה להפחית את אובדן צפיפות עצם הירך וצוואר הפמור באנשים עם השמנת יתר או משקל עודף בגיל המבוגר

מטרת מחקר זה הייתה לבחון את ההשפעה של סוגי פעילות גופנית במהלך הורדת משקל, על צפיפות עצם הירך ועצמות עמוד השדרה באנשים עם משקל עודף והשמנת יתר בגיל המבוגר.

אנליזה זו כללה מידע משני מחקרים אקראיים ומבוקרים אשר נמשכו חמישה חודשים בהם בוצעה הגבלה קלורית (CR אשר אמורה להוביל לאובדן של 5-1% ממשקל הגוף) ואימון התנגדות (RT) או אימון אירובי (AT) באנשים עם השמנת יתר ומשקל עודף בגיל המבוגר. המשתתפים במחקר RT+CR ביצעו שמונה תרגילי פלג גוף עליון ותחתון שלוש פעמים בשבוע (שלושה סטים, עשר חזרות ב-70% מההתנגדות המירבית). משתתפים במחקר ה-CR+AT ביצעו הליכת הליכון (במשך 30 דקות, ארבע פעמים בשבוע בדופק 60-70% מדופק מירבי). צפיפות עצם בכלל הירך, צוואר הפמור ועמוד השדרה הלומברי הוערכה בתחילת המחקר ולאחר חמישה חודשים.

בעבודה הוכללו 123 אנשים (גיל חציוני 69.4±3.5 שנים, 67% נשים ו-81% ממוצא לבן). שישים במחקר ה-CR+RT ו-63 במחקר ה-CR+AT. החוקרים מצאו כי אובדן המשקל הממוצע היה 5.7% במחקר ה-CR+RT (רווח בר-סמך 95%: 4.6-6.7) ו-8.2% (7.2-9.3) במחקר ה-CR+AT. לאחר תקנון למין, גיל, מוצא, BMI בתחילת המחקר, צפיפות עצם בתחילת המחקר ושינוי במשקל, נצפה הבדל בהשפעת הטיפולים על צפיפות עצם הירך וצוואר הפמור (p<0.05 עבור שתיהן) אך לא עבור עמוד השדרה הלומברי. צפיפות עצם הייתה ללא שינוי במשתתפי ה-CR+RT ופחתה במידה מועטה במשתתפי ה-CR+AT.

מסקנת החוקרים היא כי פעילות גופנית הכוללת התנגדות אך לא פעילות אירובית, במהלך ירידה במשקל באמצעות הגבלה קלורית, יכולה להפחית את אובדן צפיפות עצם הירך וצוואר הפמור באנשים עם השמנת יתר או משקל עודף בגיל המבוגר. ממצאים אלו דורשים תיקוף במחקרים אקראיים מבוקרים ארוכי טווח.

מקור: 

Beavers, K.M. et al. (2017) The Journals of Gerontology- Series A. 72(11), 1582

נושאים קשורים:  צפיפות עצם,  צוואר פמור,  אירובי,  אימון התנגדות,  ירידה במשקל,  מחקרים
תגובות