דלקת עור אטופית

הקשר בין גיל לבין אלרגיות עונתיות ואסתמה בהתפרצות דלקת עור אטופית

במחקר חדש נמצא כי התפרצות דלקת עור אטופית לפני גיל שנתיים קשורה לסיכון מוגבר לסבול מאלרגיות עונתיות ביחס להתפרצות המחלה בגיל מבוגר יותר. לא נמצא קשר מובהק עם הסיכון לפתח אסתמה

12.11.2017, 07:24
אסתמה בקרב ילדים (צילום: אילוסטרציה)

דלקת עור אטופית קשורה למצבים אלרגיים נוספים, אך שונות בהתקדמות מדלקת עור אטופית בפעוטות לאלרגיות ואסתמה בבוגרים, התקדמות המכונה "atopic march", אינה מובנת דיה. מחקר חדש, שנערך ב-University of Pennsylvania בפילדלפיה, ארה"ב, ושהתפרסם בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology, ביקש לקבוע את ההשפעה שיש לגיל ההופעה הראשונה של דלקת עור אטופית בפעוטות על הסיכון לפתח אסתמה ואלרגיות עונתיות.

במחקר עוקבה, החוקרים השתמשו במאגר הנתונים Pediatric Eczema Elective Registry, מאגר תצפיתי של חולים עם דלקת עור אטופית שהתחילה בגילאי הילדות.

3,966 ילדים נכללו במחקר, כאשר 73% מהם דיווחו על הופעה ראשונה של דלקת עור אטופית לפני גיל שנתיים. בבייסליין, ילדים שאצלם התפרצות המחלה הייתה בין הגילאים 3 עד 7 או בין הגילאים 8 עד 17 סבלו מאלרגיות עונתיות ואסתמה בשיעורים שהיו נמוכים בהרבה מאשר ילדים שאצלם המחלה התפרצה לפני גיל שנתיים. במהלך תקופת המעקב, הסיכון היחסי המתוקן (adjusted relative risk) להיארעות של אלרגיות עונתיות היה 0.82 (רווח סמך 95% של 0.72-0.91) ו-0.64 (רווח סמך 95% של 0.47-0.83) בקבוצת הגיל 3-7 וקבוצת הגיל 8-17 בהתפרצות המחלה בהשוואה לילדים אצלם התפרצה המחלה לפני גיל שנתיים. לא היה הבדל משמעותי בין קבוצות הגיל הבוגרות לקבוצת הגיל הצעירה בסיכון היחסי המתוקן להיארעות של אסתמה.

לאור הממצאים מסמכים החוקרים שהתזמון של התפרצות דלקת עור אטופית יכול להסביר את השונות ב-"atopic march". החוקרים מוסיפים שממצאים אלו יכולים בעתיד לשפר את ריבוד הסיכון של חולים אלו ולהשפיע על קבלת ההחלטות לגבי הטיפול.

מקור:

Wan J, Mitra N, Hoffstad O, Gelfand J, Yan A, Margolis D. Variations in risk of asthma and seasonal allergies between early- and late-onset pediatric atopic dermatitis: A cohort study. Journal of the American Academy of Dermatology. 2017;77(4):634-640.

נושאים קשורים:  דלקת עור אטופית,  אסתמה,  אלרגיות עונתיות,  מחקרים
תגובות