אלצהיימר

מחקר ראשון מסוגו בקרב בני-אדם בדק חיסון אפשרי למחלת האלצהיימר

חוקרים מצאו, כי חיסון ה-AADvac1 נגד חלבוני tau גורם לתגובה אימונית מצוינת והינו בעל פרופיל בטיחות טוב

26.01.2017, 09:37
משקעי עמילואיד במוח של חולה אלצהיימר. צילום: אילוסטרציה. שאטרסטוק

פתולוגיה נוירו-סיבית המורכבת מחלבוני tau הינה הגורם העיקרי המוביל לירידה קוגניטיבית במחלת האלצהיימר. פיתוח טיפול-חיסוני כנגד חלבון ה-tau הינה אסטרטגיה מבטיחה לעצירת או שינוי מהלך המחלה. עורכי מחקר פאזה 1 זה פיתחו חיסון פעיל, AADvac1, כנגד חלבוני tau ובחנו אותו במחקר ראשון מסוגו בבני אדם.

המחקר בוצע במשך 12 שבועות בתבנית אקראית, כפולת-סמיות, עם קבוצת ביקורת שקיבלה טיפול אינבו. במחקר השתתפו חולי אלצהיימר קל-בינוני בני 50-85 בארבעה מרכזים רפואיים באוסטריה. בעזרת תוכנת מחשב, החולים חולקו ביחס של 4:1 לקבוצת התערבות שקיבלה את החיסון ולקבוצת ביקורת שקיבלה טיפול אינבו.

המשתתפים קיבלו שלוש מנות תת-עוריות של החיסון או של טיפול אינבו במרווחים של חודש. המשתתפים והצוות הרפואי לא נחשפו לטיפול שקיבלו או נתנו. התוצא העיקרי שנבדק במחקר היה תופעות לוואי הנגרמות מהטיפול עם ניתוח תוצאות נפרד לתופעות לוואי באתר ההזרקה ותופעות אחרות.

בהערכת בטיחות החיסון נכללו כלל המשתתפים שקיבלו מנה אחת לפחות של החיסון. משתתפים שהיו בעלי טיטר נוגדני IgG חיובי כנגד מרכיב ה-tau הפפטידי של החיסון לפחות פעם אחת במהלך תקופת המחקר הוגדרו כ"מגיבים" לטיפול.

המחקר בוצע בין ה-9 ליוני 2013 ל-26 במארס 2015. 24 חולים שובצו בקבוצת ההתערבות ושישה חולים בקבוצת האינבו. בסך הכל, 30 חולים קיבלו את חיסון ה-AADvac1. שני חולים פרשו מהמחקר עקב תופעות לוואי קשות. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר היו תגובות באתר ההזרקה לאחר מתן החיסון (דווח ב-16 [53%] מהמשתתפים המחוסנים [בסך הכול 92 אירועים]). לא נצפו אירועים של מנינגו-אנצפליטיס או בצקת וזוגנית לאחר מתן החיסון. חולה אחד עם רקע רפואי של מיקרו-דימומים מוחיים פיתח מיקרו-דימום מוחי חדש.

מתוך 30 החולים שקיבלו את החיסון, 29 חולים פיתחו נוגדני IgG. ממוצע טיטר הנוגדנים היה 1:31415. רמות הבסיס של לימפוציטים מסוג CD3 ו-CD4 תאמו את טיטר הנוגדנים.

החוקרים מצאו, כי חיסון ה-AADvac1 גורם לתגובה אימונית מצוינת והינו בעל פרופיל בטיחות טוב במחקר ראשון מסוגו בבני-אדם. יש צורך במחקרים נוספים כדי לאמת פרופיל בטיחות זה ולבדוק את היעילות הקלינית של החיסון.

מקור:
Novak, P. et al. (2017) The Lancet Neurology. 16(2), 123.

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  חיסון,  tau,  AADvac1,  מחקרים
תגובות