חדשות

הצעת חוק להאריך הפטור ממס הכנסה למחלימים מסרטן לשנה וחצי

את ההצעה הגיש ח"כ עומר בר-לב מהאופוזיציה, אך הוא עידכן כי 70 חברי כנסת כבר תמכו בה; בדיון בוועדת העבודה של הכנסת עסקו החברים במצבם הכלכלי של מי שמחלימים ממחלת הסרטן

כימותרפיה, תופעות לוואי (צילום: אילוסטרציה)

הצעת חוק להארכת הזכאות לפטור ממס הכנסה למחלימים ממחלות קשות משנה לשנה וחצי הוגשה השבוע על-ידי ח"כ עומר בר-לב (המחנה הציוני); לדבריו, 70 חברי כנסת מכל הסיעות כבר חתמו על הצעתו.

ח"כ בר-לב מסר פרטים לגבי הצעת החוק בדיון שקיימה ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ביום ב', שעסק בקשיים שבהם נתקלים חולים במהלך תהליך החלמתם. הדיון נערך ביוזמת הח"כים איציק שמולי, קארין אלהרר, מסעוד גנאים, אורלי לוי אבקסיס ועיסווי פריג'. בדיון השתתף הזמר אמיר פרישר-גוטמן, שאובחן בטעות כחולה סרטן.

הזמר אמר: "עוד בטרם נגמל החולה מהמורפיום שצרך- המדינה ממהרת לשאול: איפה הכסף שלך. יש אנשים שהבוס קורא להם לחזור מיד לעבודה ומס ההכנסה דורש כספים רטרואקטיביים מעצמאים עם סרטן כרוני. איך אנשים יטפלו בעצמם? תנו לאנשים הזדמנות לחזור לחיים שלהם".

פרופ' אליעזר רחמילביץ': "החלמה זה חלק מהטיפול. אי אפשר להגיד: אתה בריא, עכשיו תלך הביתה"

בדיון סיפרה מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי), על כך שחלתה לפני 7 שנים בסרטן שד. "אחרי הטיפולים הייתי בטוחה שהחיים שלי ימשיכו כרגיל. אבל מצאתי את עצמי לפתע מתפרצת וצועקת. הבנתי שההחלמה ארוכה הרבה יותר ממה שחושבים, והמדינה חייבת לתמוך בכך".

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) טענה בדיון, שמשרדי האוצר והבריאות לא נותנים מענה מספק לתקופת ההחלמה, ולכן תפעל להגשת הצעת חוק כוללת, שתקבע את חובות הביטוח הלאומי, משרדי הבריאות והרווחה והשלטון המקומי למתן סיוע למחלימים ממחלות קשות. "החזרה צריכה להיות תואמת לצרכים הרפואיים", אמרה.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר: "אסור להסתכל על התקופה של המחלה ועל התקופה של ההחלמה כמשחק 'סכום אפס'. זה תהליך הדרגתי. המחלים חייב להיות מוגן כלכלית ותעסוקתית". ח"כ מירב בן ארי (כולנו) הודיעה כי הוועדה תפנה למשרדי הממשלה הרלבנטיים על מנת שיגישו הערכה תקציבית ותכניות מסודרות לנושא זה.

מנהלת אגף נכות במוסד לביטוח לאומי, לימור לוריא, אמרה שהסיוע הניתן כיום "תלוי במצבו התפקודי של כל חולה". לדבריה, "כל מקרה נבחן לגופו. יש סרטן יותר אלים ויש סרטן פחות אלים". פרופסור אליעזר רחמילביץ', שייצג בדיון את ההסתדרות הרפואית, הוסיף: "החלמה זה חלק מהטיפול. אי אפשר להגיד: אתה בריא, עכשיו תלך הביתה".

בדיון נמסר כי על-פי נתוני משרד הבריאות יש בישראל 28 אלף חולי סרטן חדשים בשנה, מתוכם 20 אלף הם בגילאי העבודה. כ-16 אלף נמצאים ב'הפוגה' במחלתם.

נושאים קשורים:  חדשות,  החלמה,  הפוגה,  ביטוח הלאומי,  משרד הבריאות,  סרטן
תגובות