מחקר חדש בדק את ההשפעה של המאמר שפירסמה בשנת 2013 השחקנית אנג'לינה ג'ולי ב-New York Times, בו היא חשפה את היותה נשאית המוטציה BRCA והודיעה על החלטתה לעבור ניתוח כריתת שדיים מניעתי בשל הסיכון המוגבר לסרטן שד.
עוד בעניין דומה
המחקר היה מחקר תציפיתי, שסקר את אוכלוסיית נשות ארה"ב. במחקר השתתפו נשים בגילאים 18-64 שהיו במסד הנתונים Truven MarketScan commercial claimsי(9,532,836 משתתפות).
התוצא הראשוני שנמדד היה השינוי בשיעור בדיקות ה-BRCA ב-15 ימי העסקים לפני ובהשוואה לאחרי ה-14 במאי 2013 (תאריך פרסום הכתבה) בהשוואה לשינוי באותה תקופה בשנת 2012. כמו כן, נבדק שיעור ניתוחי כריתת השדיים בחודשים לפני ואחרי הפרסום.
שיעור בדיקות ה-BRCA היומי גדל מיד לאחר פרסום הכתבה בשנת 2013, מ-0.71 בדיקות ל-100,000 נשים ב-15 יום לפני פרסום הכתבה ל-1.13 ל-100,000 נשים ב-15 יום לאחר הפרסום. בהשוואה, שיעור הבדיקות נותר דומה באותה תקופה בשנת 2012 (0.58 ל-100,000 נשים ב-15 יום לפני ה-14 במאי בהשוואה ל-0.55 ל-100,000 נשים ב-15 יום לאחר מכן), המצביע על גדילת הפרש ההבדלים האבסולוטי של 0.45 ל-100,000 נשים או 64% גדילה יחסית (p<0.001).
פרסום הכתבה היה קשור לעלייה מוערכת של 4,500 בדיקות BRCA והוצאות לאומיות בסך 13.5 מיליון דולר בקרב נשים מבוטחות באותן 15 ימים. עלייה בשיעור בדיקות ה-BRCA נותרה לכל אורך שנת 2013.
שיעור ניתוחי כריתות השדיים הכולל נותר ללא שינוי בחודשים לאחר הפרסום, אבל שיעור הניתוחים תוך 60 יום בקרב נשים שנבדקו ל-BRCA נפל מ-10% בחודשים לפני הפרסום ל-7% בחודשים לאחר הפרסום, מה שמציע כי נשים שעברו בדיקות בעקבות פרסום הכתבה היו בעלות Pre-test probability להיות נשאיות של מוטציה ב-BRCA נמוך יותר בהשוואה לנשים שנבדקו לפי פרסום הכתבה.
מסקנת החוקרים הייתה, כי חסות מפורסמים יכולה להיות בעלת השפעה גדולה ומיידית על נושאים הקשורים לבריאות הציבור. הצהרות כאלה יכולות להיות אמצעי זול להשגת קהל רחב במהירות, אבל השפעה זו עשויה להיות מכוונות לפלח אוכלוסייה מסוים, שאינו בהכרח פלח האוכלוסייה הנמצא בסיכון.