סרטן שד

בדיקה גנטית מייתרת צורך בכימותרפיה בסרטן שד מוקדם, על אף סיכון קליני גבוה

ויתור על כימותרפיה אדג'ובנטית בחולות סרטן שד מוקדם על סמך בדיקה גנומית, למרות סיכון קליני גבוה, השיג שיעור הישרדות ללא גרורות מרוחקות ב-5 שנים הקרוב לזה של אלו שקיבלו כימותרפיה

11.09.2016, 10:03
כימותרפיה, תופעות לוואי (צילום: אילוסטרציה)

בהמשך לעדויות על התועלת מאפיון גנומי בניבוי התוצאות הקליניות במקרי סרטן שד מוקדמים, ביקש ניסוי שלב 3 חדש, שהתפרסם באתר כתב העת NEJM, לבחון באופן פרוספקטיבי את התועלת מבדיקת 70 גנים (MammaPrint, Agendia), כתוספת לקריטריונים קלינקו-פתולוגיים סטנדרטיים, בבחירת המועמדות לכימותרפיה אדג'ובנטית.

בניסוי נאמד הסיכון של 6,693 חולות סרטן שד בשלב מוקדם הן בשיטה קלינית (בעזרת גרסה מותאמת של שאלון Adjuvant! Online) והן בשיטה גנומית (בעזרת MammaPrint).

חולות בהן נמצאה הסכמה בין שתי השיטות הופנו (סיכון גבוה) או לא הופנו (סיכון נמוך) לקבלת כימותרפיה. בחולות בהן מסקנות שתי השיטות היו שונות, נבחרה אחת מהשיטות לקביעת הצורך בכימותרפיה.

ב-1,550 החולות שנמצאו בסיכון גבוה לפי השיטה הקלינית ובסיכון נמוך לפי השיטה הגנומית, הימנעות ממתן כימותרפיה על סמך השיטה הגנומית לוותה בשיעור הישרדות ללא גרורות מרוחקות לאחר 5 שנים של 94.7% (רווח בר-סמך של 95%: 92.5-96.2%). שיעור זה היה נמוך ב-1.5 נקודות האחוז בהשוואה לאלו מקבוצה זו שקיבלו כימותרפיה. שיעור זה עמד בקריטריון אי-הנחיתות שהוגדר כנקודת הסיום העיקרית - גבול תחתון של רווח בר-סמך של 95% הגבוה מ-92%.

שיעור דומה נצפה גם בתת-קבוצה של חולות עם גידולים המבטאים קולטן אסטרוגן, ללא ביטוי קולטן human epidermal growth factor ועם או ללא התפשטות לקשריות לימפה.

לסיכום קובעים החוקרים, כי לאור ממצאים אלו ייתכן ש-46% מחולות סרטן השד הנמצאות בסיכון קליני גבוה לא תזדקקנה לכימותרפיה.

מקור:
70-Gene Signature as an Aid to Treatment Decisions in Early-Stage Breast Cancer — NEJM. Available at: 

נושאים קשורים:  סרטן שד,  כימותרפיה,  טיפול אדג'ובנטי,  בדיקה גנטית,  סיכון,  הישרדות,  גרורות,  מחקרים
תגובות