חדשות

החלטה דרמטית: ה-CDC קובע כי החיסון לשפעת בתרסיס לאף אינו יעיל; ממליץ להשתמש בזריקה

ועדת מומחים של הארגון האמריקאי קבעה כי יעילות החיסון בתרסיס לאף בעונות השפעת האחרונות עמדה על 3% בלבד, לעומת 63% לחיסון בזריקה; הארגון ממליץ לא להשתמש בתרסיס - "פלומיסט" - בעונת החורף הקרובה

חיסון (צילום: פלאש 90)

הוועדה לחיסונים המרכז לבקרת ולמניעת מחלות בארה"ב (CDC) מצאה, כי החיסון לשפעת בתרסיס "פלומיסט" (FluMist) שבו חוסנו מיליונים בעולם וגם בישראל, לא הגן ביעילות המתבקשת על ילדים ומבוגרים כנגד המחלה. הוועדה, שבה חברים 15 מומחים, קבעה כי החיסון היעיל הוא באמצעות זריקה בלבד, ואינה ממליצה להמשיך ולהשתמש בתרסיס בחורף הקרוב.

החיסון לשפעת בתרסיס, המכיל זנים מוחלשים של נגיף השפעת, נחשב לפתרון נוח במיוחד עבור ילדים שחששו מחיסון באמצעות זריקה. כאשר הוחל בשיווקו, ב-2003, נמסר כי הוא מאושר לשימוש לבני 49-2 שנים. נמסר אז, כי התרסיס אמור לספק הגנה גדולה יותר, שכן הכיל ארבעה זנים של נגיף השפעת, במקום שלושה שבחיסון באמצעות זריקה. בארה"ב כשליש מכל החיסונים לילדים נתנו בתרסיס.

חברת "אסטרה-זנקה" (AstraZeneca) יצרנית החיסון בתרסיס, מסרה בתגובה כי ממצאי ה-CDC שונים מממצאי החברה, שהצביעו על שיעור יעילות של 46%-58%

בסוף השבוע שעבר מסרה ועדת החיסונים של ה-CDC כי מצאה שיעילות החיסון בתרסיס הגיעה ל-3% בלבד, בהשוואה ליעילות החיסון בזריקה, שהגיעה ל-63%. מסיבה זאת המליץ ה-CDC להתחסן רק באמצעות זריקה.

עוד נמסר מה-CDC, כי מומחיו בשיתוף החברה היצרנית, יחקרו מדוע יעילות התרסיס כה נמוכה. חברת "אסטרה-זנקה" (AstraZeneca) יצרנית החיסון בתרסיס, מסרה בתגובה כי ממצאי ה-CDC שונים מממצאי החברה, שהצביעו על שיעור יעילות של 58-46% של התרסיס כנגד זני השפעת בחורף האחרון. החברה מסרה כי תמשיך לשווקו במדינות אחרות.

בהודעת ה-CDC לתקשורת בארה"ב נמסר, כי "יעילות החיסון לשפעת יכולה להשתנות מעונה לעונה ומושפעת מגורמים רבים, כולל מאפייניו של האדם מקבל החיסון וזני הנגיף הקיימים באותו החורף. יצרנית הפלומיסט תייצר 14 מיליון מנות תרסיס גם לחורף הקרוב -8% מכלל חיסוני השפעת".

האיגוד האמריקני לרפואת ילדים מסר בתגובה: "בעקבות הנתונים המראים שרק החיסון בזריקה מעניק הגנה נאותה בפני שפעת, אנו ממליצים להתחסן באמצעותו בזמן הקרוב. אנו מבינים את הקושי שהדבר ייצור עבור הורים וילדים שתכננו לקבל את החיסון בתרסיס לאף. עם זאת, המידע המדעי מראה שהזריקה היא הדרך היחידה להתמגן בפני זני השפעת האלימים".

לקריאה נוספת

נושאים קשורים:  חדשות,  CDC,  המרכז לבקרת ולמניעת מחלות,  ארה"ב,  החלטה,  זריקה,  חיסון נגד שפעת
תגובות