חדשות

ליצמן: ועדת סל הבריאות תבחן הכנסת תרופות מצילות חיים לביטוחים המשלימים

שר הבריאות אמר את הדברים בכנס Reboot שבו הוצגו אתגרי מערכת הבריאות לישראל בעשורים הקרובים; לדבריו, הוא צפוי לבקש מהוועדה לדון בסוגייה זו בנוסף על תפקידה, אחרי שיסתיימו הדיונים על הרחבת סל התרופות לשנת 2016; הבטיח גם לספק "תוספת משמעותית של רופאים במיון"

מימין: שר הבריאות יעקב ליצמן ופרופ' דב צ'רניחובסקי, יו"ר פורום Reboot (צילום: יח"צ)

"היעד הבא שלי הוא להבטיח תוספת משמעותית של רופאים בחדרי המיון", כך הצהיר שלשום שר הבריאות, יעקב ליצמן, בכנס Reboot, שבו הוצגו אתגרי מערכת הבריאות בישראל לעשורים הקרובים.

לכנס, שהתקיים ב"מרכז פרס לשלום", הגיעו מאות מבכירי מערכת הבריאות בישראל, מהאקדמיה, מתחומי התעשייה והניהול. בנוסף לשר ליצמן השתתפה בכנס גם השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל.

השר ליצמן, שבירך בתחילת דבריו את הנוכחים ואת המומחים השונים הפעילים בהתנדבות בפורום Reboot, ציין, כי "אחרי מהפכת ה-MRI, כעת עומדות בפני משרד הבריאות שתי מטרות גדולות: הראשונה - טיפול בקטסטרופה שבחדרי המיון, באמצעות תוספת משמעותית של רופאים, כאלה שלא יעבדו גם במחלקות האחרות; והשנייה, הכנסת תרופות מצילות חיים לביטוחי השב"ן (שירות בריאות נוסף)".

פרופ' דב צ'רניחובסקי, יו"ר פורום Reboot (צילום: יח"צ)

פרופ' דב צ'רניחובסקי, יו"ר פורום Reboot (צילום: יח"צ)

פרופ' צ'רניחובסקי: "אם כל מחזיקי הרשומות הרפואיות יהיו מחויבים לאפשר למטופלים למשוך את המידע הרפואי שלהם - השוק החופשי ייפתח כלים שיאפשרו משיכת הנתונים ושמירה מאובטחת ומועילה שלהם"

ליצמן אמר כי בכוונתו "לבחון אפשרות שחברי ועדת סל התרופות יעסקו בנושא הזה מיד בתום עבודתם על הרחבת מסגרת הסל לשנה הקרובה".

השרה גמליאל הדגישה בדבריה, כי "אחת המשימות הגדולות עמה נצטרך להתמודד בשנים הקרובות היא האי השוויון בכל הנוגע לשירותי רפואה". היא מסרה שבמסגרת התוכנית "ישראל דיגיטלית", אותה היא מובילה, יינתן ביטוי גם לנושא הזה.

פורום Reboot הוקם לפני שנתיים במטרה לסייע למצוא פתרונות יצירתיים להתמודדות עם אתגריה של מערכת הבריאות בישראל לשנים הבאות. הכנס השנה הוקדש לסוגיה: "כיצד תראה מערכת הבריאות בישראל בעשורים הקרובים ומהן הדרכים להיערך לעתיד לבוא?"

הרקע לכנס היא ההכרה, שמערכות הבריאות בישראל ובעולם צפויות להתמודד בשנים הקרובות עם אתגרים חדשים הנובעים, בין השאר מן העלייה בתוחלת החיים ועליית חלקם של הקשישים באוכלוסייה.

בראש הפורום עומד פרופסור דב צ'רניחובסקי, מומחה לכלכלת בריאות ומדיניות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. במהלך השנה החולפת מיפה צוות של הפורום את שורת האתגרים העתידיים שהבשילו לידי רעיונות בני יישום והטמעה במערכת הבריאות בישראל. בכוונת הצוות להציגם בקרוב לפני מקבלי ההחלטות הרלוונטיים במערכות השונות.

בפורום Reboot משתתפים מומחים ובכירים בתחום בריאות הציבור, האקדמיה, התעשייה והניהול, כמו גם בעלי עניין נוספים מתחומי היזמות, החדשנות ופתרון בעיות. הפורום, ציין פרופסור צ'רניחובסקי, מהווה למעשה "פלטפורמה ליישום גישות חדשניות לפתרון בעיות מורכבות על-ידי שותפות מולטי-דיסציפלינארית חוצת-מגזרים ותעשיות, תוך מתן דגש על דיאלוג פתוח ושיתוף בתובנות".

לדבריו, "הפורום גם פונה למוסדות ולגופי ציבור, תעשיות וחברות מסחריות, שלכולם עניין ישיר או עקיף בתחום הבריאות ובקידומה בעשורים הקרובים. כל זאת במטרה להצטרף לדיונים ולקבוצות העבודה שמקים הפורום, ולייצר אינטרס משותף על מנת להשקיע משאבים שונים (ידע/מימון/חלוקת משאבים), שיתרמו לקידום בריאות בת קיימא לראש סדר העדיפויות הלאומי".

חברי הפורום התייחסו למשל ל'מטופל העתידי': תחום העוסק בהעצמת המטופל, בהגדלת האחריות שלו בתוך מהלך הטיפול הרפואי ובעידוד מעבר מפטרנליזם לשותפות במערכת הבריאות. "בעידן שפע המידע הזמין", ציין פרופסור צ'רניחובסקי, "המטופל נעשה ל'שותף', לעתים עוד לפני שהגיע אל הרופא, משום שהוא חוקר בעצמו על מחלתו, תסמיניה והטיפולים – בעת שהוא משוטט ברשת האינטרנט וניזון מפורומים שונים".

לדבריו, "ה'מטופל העתידי' צפוי לכן להיות שונה מזה שאנו מכירים כיום. בעתיד, כאשר המטופלים יידעו יותר, מערכות תומכות החלטה יהיו משוכללות ומועילות יותר. חלק מהאבחון יטופל אז באופן ממוכן ובעזרת חיישנים לבישים. חלק מפרוטוקולי הטיפול יגזרו באופן טבעי מן האבחנה במתכונת הזאת. ואז יידרש הרופא המטפל לספק שירותים מסוג אחר".

בעקבות זאת מציעים עתה חברי הפורום למקבלי ההחלטות בתחום הבריאות, לבחון מחדש את דרכי המיון ואת הכשרת המטפלים, ולבנות תכנית שתתאים לעתיד כזה. יהיה עליה לטפח את היכולת של המטפל להבין, להטמיע ולתכלל ידע חדש המגיע ממגוון מקורות ולהתאים אותו למאפייניו הייחודיים של כל חולה בהתאמה אישית.

בנוסף, לצורך תפקודו האפקטיבי של הרופא, הוא יידרש למיומנויות ניהוליות ובין-אישיות מגוונות שאליהן הוא נחשף כיום באופן חלקי בלבד, בתקופת לימודיו.

נושא אחר שאותו מבקשים חברי הפורום לקדם בקרוב הוא הנגשת התיק הרפואי האישי למטופל. "כיום התיק הרפואי של כל תושב ישראל נמצא בידי קופת החולים שבה הוא מבוטח. אלא שלמרות שהתיק האישי שייך למטופל (גם על-פי חוק זכויות החולה) הוא לא נגיש עבורו, כיוון שבפועל החוק לא מיושם. ההתנהלות הנהוגה היום מקשה על המטופלים להתמצא בנבכי הביורוקרטיה וה-'טופסולוגיה'. מטופל המעוניין לראות מה יש בתיקו צריך להגיש בקשה ואז מתחיל תהליך ארוך שגם עולה לא פעם כסף. אמנם, מדי פעם שומעים על מאמצים להקים מערכת אחת להנגשת מידע רפואי אך הציבור פחות אוהב את הרעיון שהפרטים האישיים שלו, יהיו בידי חברות פרטיות", מסר פרופ' צ'רניחובסקי.

"הצעת הפורום היא לכן להעביר את האחריות על הקמת מאגר שכזה למשרד הבריאות שיהיה זה שיקדם, ינהל ויפקח על בניית מאגר המידע על מנת שיהיה בטוח ונגיש לחולה. זה יוכל לקבל את תיקו הרפואי ולשמור עליו בדרך שירצה", ציין.

על פי המלצת הפורום, משרד הבריאות ינחה את הגורמים האוחזים ברשומות הרפואיות (בעיקר קופות החולים, אבל לא רק הן) להקל על העברת המידע למטופליהם על פי דרישה. חולה שירצה 'למשוך' את תיקו הרפואי ולקבל אותו לידיו, יחתום על מסמך ייחודי שזה באחריותו.

"אם כל מחזיקי הרשומות הרפואיות יהיו מחויבים לאפשר למטופלים למשוך חלק או את כל המידע הרפואי שלהם - השוק החופשי ייפתח כלים שיאפשרו משיכת הנתונים ושמירה מאובטחת ומועילה שלהם", ציין פרופ' צ'רניחובסקי.

פרופסור צ'רניחובסקי משמש כמנהל תכנית הבריאות ב"מרכז טאוב" לחקר המדיניות החברתית וכיו"ר המועצה הלאומית הישראלית לביטחון תזונתי. הוא משמש כיו"ר הפורום, וצמרת הפורום כוללת גם את פרופסור מרדכי (מוטק'ה) שני ממכון גרטנר, פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אייל יעקובסון, פרופסור רן בליצר משירותי בריאות כללית, פרופסור נחמן אש, ממכבי שירותי בריאות וקירה רדינסקי, יזמית ומומחית לחדשנות.

נושאים קשורים:  חדשות,  כנס REBOOT,  שר הבריאות יעקב ליצמן,  חדרי מיון,  ועדת סל התרופות 2016,  ביטוחים משלימים,  שב"ן,  פרופ' דב צ'רניחובסקי
תגובות