חדשות

התוכנית הלאומית למאבק בשבץ מוחי: החלה סדרת ימי עיון לרופאים וצוותי חדר המיון

יום עיון שנערך אתמול ב"איכילוב" התקיים כחלק מהתוכנית, ששמה לה למטרה להגדיל את המודעות בחדרי המיון לחשיבות הזמן והכלים החדישים לטיפול בתופעה; כיום, רק 40% מהסובלים משבץ מוחי מגיעים לבתי החולים בחלון הזמן שבו ניתן לטפל בהם בהצלחה

שבץ, פגיעה מוחית (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות והאיגוד הנוירולוגי החלו לקיים סדרת ימי עיון מקצועיים בנושא שבץ מוחי, במטרה לייעל את הטיפול בבעיה במחלקות לרפואה דחופה (חדרי מיון) בבתי החולים. ימי העיון הם חלק מהתוכנית הלאומית לטיפול ולמניעה של שבץ מוחי.

יום העיון הראשון נערך אתמול (ד') במרכז הרפואי "תל-אביב-איכילוב", והשני יתקיים ב-21 בספטמבר, גם בבית החולים התל אביבי.

ביום העיון אתמול הרצה פרופסור נתן בורנשטיין, יו"ר האיגוד הנוירולוגי ומנהל מרכז השבץ במחלקה הנוירולוגית באיכילוב, על אפידמיולוגיה של שבץ מוחי ודרכי מניעה.; ד"ר איתן אוריאל, גם הוא מאיכילוב, הרצה על טיפול בשבץ מוחי חד. הרצאות בנושאים דומים יוצגו בימי העיון הבאים, וכן מוצגים תרחישים אינטראקטיביים וניתוחים.

הטיפולים החדשים מקטינים משמעותית את שיעורי התמותה והנכות הנגרמים מהאירוע המוחי, בתנאי שהם ניתנים בתוך שעות מתחילת הסימפטומים

שבץ מוחי הוא אחד מ-3 הגורמים העיקריים לתמותה בעולם המערבי - והגורם העיקרי לנכות כתוצאה ממנו. כ-85% מהאירועים המוחיים הם על רקע איסכמי: הפרעה באספקת הדם לאזור מסוים של המוח.

בשנים האחרונות הוחל גם בישראל בטיפול בחולים אלו באמצעות טכנולוגיות רפואיות שונות, שמטרתן פתיחה ותיעול מחדש של כלי הדם החסום לשם זרימה מחודשת של הדם לרקמת המוח. שיטות אלו כוללות הזלפה תוך ורידית של תכשירים ממיסי קריש ו/או צנתור של עורקי המוח.

הטיפולים הללו מקטינים משמעותית את שיעורי התמותה והנכות הנגרמים מהאירוע המוחי (המוגדר כמחלה) - ובתנאי שהם ניתנים בתוך שעות ספורות מתחילת הסימפטומים..

טיפולים תרופתיים נמצאו יעילים בתנאי שניתנו תוך 4 שעות וחצי מתחילת הופעת הסימנים הראשונים. הטיפולים החודרניים, כמו צנתור מוחי ושליפת קריש הדם, נמצאו כיעילים גם אם ניתנו מאוחר יותר - עד 8 שעות מרגע הופעת התסמינים.

הטיפול הניתן צריך לכן להיות מהיר ככל האפשר וקרוב למועד חסימת כלי הדם. העיקרון המניע בטיפול לנושא הזה, מסבירים המומחים העוסקים בכך, הוא time is brain.

בישראל, כך נמסר, מתרחשים מדי שנה כ-15,000 מקרים חדשים של שבץ מוחי. רק כ-40% מהמקרים (כ-5,200 חולים) מגיעים לטיפול בבית החולים בחלון הזמן המתאים. כ-7,800 חולים אינם מגיעים לבית החולים בחלון הזמן הנדרש לטיפולים שצוינו לעיל. כ-2,000 מהחולים אינם מגיעים כלל לבית החולים (עקב חסר מודעות). חלקם לוקים בשבץ מוחי בחומרה קשה, שאותו היה ניתן למנוע.

עלות הטיפול והשיקום של מי שעבר שבץ מוחי גדולה ומשמעותית. גם מסיבה זאת, משרד הבריאות שם לו למטרה להטמיע טיפולים חדישים באמצעות הגברת הידע המקצועי של הרופאים ושאר גורמי המקצוע במלר"ד. זאת, על-ידי הכוונה והכשרה של כוח אדם רפואי ובניית תשתיות שירותים וטכנולוגיות רפואיות.

לדברי המשרד, יש גם צורך לטפל בבעיית השבץ המוחי על-ידי העלאת המודעות בכלל האוכלוסייה, לצד בניית תוכנית התערבות בקרב ספקי השירות כמו מד"א, בתי החולים ומרכזי השיקום.

במסגרת התכנית הלאומית למניעת שבץ מוחי והטיפול בו, שעליה הכריז משרד הבריאות, נקבע שיש לסייע לבתי החולים לעמוד ביעדי האבחון והטיפול המהירים, כפי שהוגדרו בתכנית מדדי האיכות הלאומיים.

ממשרד הבריאות נמסר, כי הוקצו לתכנית משאבים מתאימים. בין השאר מדובר גם על הכשרת "נאמני שבץ מוחי" - בדגש על אבחון מוקדם ומהיר וטיפול בהתאם למצב החולה - במיוחד בחדרי המיון. בכל מלר"ד יהיה צוות מיומן וזמין של "נאמני שבץ מוחי" שינהל בצורה המיטבית את תהליך הטיפול מרגע קבלת ההודעה ממד"א או ההגעה של המטופל למיון באופן עצמאי .

"הנאמנים" גם ידריכו את שאר חברי צוות בית החולים. ההגדרה "נאמני שבץ מוחי" תיעשה על ידי הנהלת כל בית חולים. קהל היעד להכשרה הזאת הם רופאים נוירולוגים, מומחים ברפואה דחופה ומומחים ברפואה פנימית, וכן אחיות חדר המיון.

במסגרת ימי העיון שכבר נקבעו לנושא יוקדש יום עיון לנציגים הנבחרים מבתי החולים שיעסקו בהטמעה, תחקור ובקרת איכות התהליכים המבוצעים במוסדם בכל הנוגע לשבץ מוחי.

נושאים קשורים:  חדשות,  התוכנית הלאומית למאבק בשבץ מוחי,  יום עיון,  "נאמני שבץ מוחי",  משרד הבריאות,  מלר"ד,  חדר מיון,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות