השמנה

מטפורמין בהריון לא משפיע על משקל התינוק או סיכון לסיבוכים בנשים ללא סוכרת

כך מצא מחקר שנערך בבריטניה; החוקרים אינם ממליצים על טיפול במטפורמין בנשים הרות הסובלות מהשמנה אך לא מסוכרת

17.08.2015, 09:42
הריון ועודף משקל (צילום: אילוסטרציה)

תינוקות של נשים הסובלות מהשמנה נולדים, לעתים קרובות, במשקל לידה גבוה ונוטים להשמנה, תחלואה ותמותה מוקדמת בחייהם הבוגרים. מחקרים מצביעים על רמות גלוקוז גבוהות ותנגודת לאינסולין כהסבר מוביל לקשר בין השמנה של האם לסיבוכי לידה ותחלואה של הילוד.

מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת LANCET ביקש לבחון את התועלת שבמתן מטפורמין, תרופה המשפרת את התנגודת לאינסולין, לנשים הרות הסובלות מהשמנה אך לא מסכרת.

מחקר מבוקר אקראי וכפול סמיות נערך ב-15 מרכזים רפואיים בבריטניה. נשים בנות 16 שנים ומעלה בשבוע 12-16 להריון ועם BMI מעל 30, אך ללא סוכרת או סבילות לא תקינה לגלוקוז, הוקצו לשתי קבוצות ביחס 1:1.

נשים בקבוצת הטיפול קיבלו מטפורמין (מ-500 ועד 2,500 מ"ג ליממה) משבוע הכניסה למחקר ועד הלידה, ובמקביל נשים בקבוצת הביקורת קיבלו טיפול תואם באינבו. יעד המחקר העיקרי היה ערך של Z-score המורכב מגיל העובר, מספר לידות קודם ואחוזון מתוקנן למין של משקל לידה של תינוקות אשר נולדו לאחר שבוע 24 להריון.

במהלך כשלוש שנים (2011-2014) גויסו למחקר 449 נשים אשר חולקו לקבוצת מטפורמין (226 נשים) וקבוצת הפלצבו (223 נשים). 97% מהנשים נכללו בניתוח התוצאות על בסיס הכוונה לטפל (Intention to treat).

משקל הלידה הממוצע היה 3,463 גרם בקבוצת האינבו ו-3,462 גרם בקבוצה שטופלה במטפורמין, הפער בין הקבוצות נעדר מובהקות סטטיסטית. גם בבחינת תוצאה קלינית משוקללת המורכבת מהפלות ספונטניות, הפסקות הריון, תמותה עוברית ותמותת ילודים, לא נמצא הבדל מובהק בין הקבוצות (P=0.11).

החוקרים דיווחו, כי המעקב אחר הנשים והתינוקות שהשתתפו במחקר ממשיך אך על סמך התוצאות הנוכחיות, מתן מטפורמין בהריון לא משפיע על משקל הלידה או סיכון לסיבוכים בתינוקות. לפיכך, החוקרים אינם ממליצים על טיפול במטפורמין בנשים הרות הסובלות מהשמנה אך לא מסוכרת.

מקור:
Carolyn Chiswick, Rebecca M Reynolds, Fiona Denison, Amanda J Drake, Shareen Forbes, David E Newby, Brian R Walker, Siobhan Quenby, Susan Wray, Andrew Weeks, Hany Lashen, Aryelly Rodriguez, Gordon Murray, Sonia Whyte, Jane E Norman. Effect of metformin on maternal and fetal outcomes in obese pregnant women (EMPOWaR): a randomised, double-blind, placebo-controlled trial. The Lancet Diabetes & Endocrinology, 2015

נושאים קשורים:  השמנה,  סוכרת,  הריון,  משקל תינוק,  סיבוכים בלידה,  בריטניה,  מחקרים
תגובות