חדשות

מחקר מצביע על ההשלכות הביולוגיות של הפרעה פוסט-טראומטית

המחקר מצא כי PTSD מגבירה את קצב ההזדקנות ואת התחלואה הקשורה בה; החוקרים קוראים לסווג את ההפרעה כמחלה ביולוגיות, ולא רק כמחלה בתחום הפסיכיאטריה

טלומרים, בלבן (צילום: ויקיפדיה)
טלומרים, בלבן (צילום: ויקיפדיה)

הפרעה פוסט-טראומטית (PTSD) – הלם קרב, טראומה בעקבות תאונה קשה, תקיפה מינית, אסון טבע או התעללות נפשית, בין השאר – איננה רק בעיה בתחום בריאות הנפש; כך קובעים חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, במחקר שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת American Journal of Geriatric Psychiatry.

המחקר מצא, כי כאשר ה-PTSD נמשכת שנים, הסובלים ממנה נוטים להזדקנות מהירה יותר בהשוואה לבני גילם האחרים וחולים במחלות הקשורות בזקנה כמו מחלות לב, סוכרת סוג 2 , כיבים במערכת העיכול, דמנציה ומתמותה בגיל מוקדם.

המחקר עסק בהיבטים הביולוגיים הנוגעים ל-PTSD וניתח ממצאים מתוך 64 מחקרים קודמים שקישרו בין תמותה, מחלות והפרעה פוסט-טראומטית. בשישה מחקרים נמצאו ראיות לפיהן PTSD גורמת לפגיעה בטלומרים, אותן "כיפות מגן" בקצות הכרומוזומים המגנות מפני נזק לדנ"א.

הסובלים מהפרעה פוסט-טראומתית נוטים להזדקנות מהירה יותר בהשוואה לבני גילם ,וחולים במחלות הקשורות בזקנה כמו מחלות לב, סוכרת ועוד

מחקרים קודמים קישרו PTSD לדיכאון כרוני, לכעסים, לסכיזופרניה, להפרעה דו-קוטבית וגם להפרעות שינה ואכילה. עתה, לראשונה, טוענים החוקרים כי נמצא קשר עם סימני הזדקנות בטרם עת. מסקנת החוקרים היא כי יש לסווג את ה-PTSD לא רק כמחלת נפש, אלא גם כמחלה ביולוגית.

"זה המחקר הראשון מסוגו שקישר PTSD – מחלה פסיכיאטרית ללא בסיס גנטי - לתהליך ביולוגי כמו הזדקנות בטרם עת", הדגיש אחד ממחברי דו"ח המחקר, הפרופ' לפסיכיאטריה ומדעי המוח דיליפ ז'סטה (Dilip Jeste), מאוניברסיטת קליפורניה.

בבריטניה, על-פי הערכות, 3% מהגברים ו-2% מהנשים אובחנו עם PTSD.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  PTSD,  הפרעה פוסט-טראומתית,  הזדקנות,  תחלואה
תגובות