חדשות

מחקר: שעה ומעלה של צפייה בטלוויזיה לפעוטות מגדילה הסיכון לעודף משקל

נתוני מחקר חדש בנושא הוצגו בשבוע שעבר בכנס החברות האקדמיות לרפואת ילדים בארה"ב; ילדים בגיל הגן בארה"ב צופים בממוצע 3.3 שעות ביום בטלוויזיה

תינוק צופה בטלוויזיה (צילום: אילוסטרציה)
תינוק צופה בטלוויזיה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש שהוצג בשבוע שעבר בכנס השנתי של החברות האקדמיות לרפואת ילדים (PAS) המתקיים בסן-דייגו, קליפורניה, מצביע על כך שילדים בגיל הגן ובכיתה א' הצופים בטלוויזיה שעה ביום נמצאים בנטייה מוגברת לעודף משקל ובהמשך להשמנת-יתר, בהשוואה לבני גילם שצופים בטלוויזיה פחות משעה ביום.

המחקר הוא חלק מהמלחמה שמנהלת הרפואה ובעיקר רפואת הילדים כנגד מגיפת השמנת היתר – תופעה נפוצה במיוחד בארה"ב, אך גם במדינות מערביות אחרות (וביניהן ישראל). הרופאים החוקרים ממליצים לעמיתיהם לפעול לכך שהילדים יהיו יותר פעילים במהלך היום ויישבו פחות מול מכשיר הטלוויזיה או המחשב.

מחקרים קודמים הראו, שילדים שצפו שעות רבות בטלוויזיה היו בסיכון לעודף משקל. עם זאת המחקרים הללו לא התמקדו באופן ספציפי בילדי גן ובקשר שבין צפייה בטלוויזיה על בסיס יומי עם השמנת יתר בקרב קבוצת הגיל הזאת (גן הילדים וכיתה א').

"עד כה הייתה ההמלצה של האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים להגביל את זמן הצפייה היומי לפחות משעתיים, אבל המחקר הנוכחי טוען שגם זה יותר מדי"

לשם המחקר הזה בוצעה אנליזה מבסיס נתונים - סקר בשם Early Childhood Longitudinal Survey. הנתונים התייחסו למדגם של 11,113 ילדים שהיו בגן הילדים ובכיתה א' בשנת הלימודים 2012-2011 בארה"ב. כחלק מהמחקר, שבו השתתפו חוקרים מהמרכז הלאומי לסטטיסטיקה בחינוך, נבדקו גורמים הנוגעים לאורח החיים וכיצד הם משפיעים על ביצועי הילד בבית הספר. פרטים אלו נאספו מראיונות עם הורים. הם נתבקשו גם לדווח על מספר השעות ביומי של צפייה בטלוויזיה וגם מהי תכיפות השימוש במחשבים. במקביל בוצעו מדידות משקל והגובה של הילדים.

שנה לאחר מכן שבו החוקרים ומדדו משקל וגובה ל-10,853 ילדים וההורים שוב נתבקשו לדווח על הרגלי המחשב והטלוויזיה של ילדיהם.

התוצאה: ילדים בגיל הגן בארה"ב צופים בממוצע 3.3 שעות ביום. בקרב ילדי גן וכיתה א' שצפו בטלוויזיה שעה אחת עד שעתיים או יותר משעתיים על בסיס יומי, ה-BMI היה באופן מובהק גבוה יותר, לעומת אלו שצפו פחות מ-30 דקות ביום או 60-30 דקות ביום. זאת, לאחר שהחוקרים ביצעו התאמות לגבי מעמד סוציו-אקונומי, מוצא אתני ושימוש במחשב.

בקרב ילדי גן וכיתה א' שצפו שעה ביום בטלוויזיה הנטייה לעודף משקל הייתה כדי 60-50% יותר והנטייה להשמנת-יתר 73-58% יותר, לעומת בני גילם שצפו בטלוויזיה פחות משעה והיו יותר פעילים. עם זאת, השימוש במחשב לא נקשר עם עלייה במשקל.

יתר על כן: אצל ילדים שצפו בטלוויזיה שעה ומעלה ביום הייתה נטייה של מעל 39% להיות עם עודף משקל ו-86% לסבול מהשמנת יתר בתקופה שבין גיל הגן לכיתה א'.

פרופסור מרק דה-בר (De-Boer), מומחה ברפואת ילדים במחלקה לאנדוקרינולוגיה פדיאטרית באוניברסיטת וירג'יניה, שהציג את המחקר כמחברו הראשי, אמר כי "זוהי ראייה ברורה לכך שקיים קשר בין משך זמן הצפייה בטלוויזיה לבין משקל לא בריא ועל רופאי הילדים וההורים לפעול כדי להגביל את משך הצפייה היומי בטלוויזיה. עד כה הייתה ההמלצה של האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים להגביל את זמן הצפייה היומי לפחות משעתיים, אבל המחקר הנוכחי אפילו טוען שגם זה יותר מדי".

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  השמנת יתר,  ילדים,  משקל עודף,  טלוויזיה,  בריאות הציבור
תגובות