חדשות

מחקר קנדי: קיים קשר בין סוכרת לבין סרטן שד בשלבים מתקדמים

מחקר רחב היקף שנערך בקנדה מצא סיכון מוגבר לאבחון סרטן בשלבים מתקדמים יותר בקרב נשים הסובלות מסוכרת

רקמת שד (צילום: אילוסטרציה)
רקמת שד (צילום: אילוסטרציה)

מחקר רחב-היקף שנעשה בקנדה ושפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Breast Cancer Research and Treatment מצא, כי יש קשר בין סוכרת לשלבים מתקדמים של סרטן שד.

המחקר נעשה במכון להערכות קליניות (ICES) ובבית החולים האוניברסיטאי של טורונטו. בצוות המחקר היו שתי חוקרות ישראליות, ד"ר אופירה גינזבורג וד"ר הסה פישר, שתיהן מאותו מכון קנדי.

בצוות המחקר היו שתי חוקרות ישראליות, ד"ר אופירה גינזבורג וד"ר הסה פישר

המחקר מאשר קשר חזק בין סוכרת לבין שלב מאוחר יותר של סרטן שד מאובחן. הנתונים מבוססים על אבחונים שנעשו לנשים בקנדה. אוכלוסיית המחקר כללה מעל 38 אלף נשים שאובחנו עם סרטן שד חודרני בשנים 2012-2007.

ד"ר לורן ליפסקומב, ממובילי המחקר, מסרה כי "הממצאים שלנו טוענים כי נשים עם סוכרת עשויות להיות עם נטייה ברורה לסרטן שד בשלבים מתקדמים יותר וכי מחלת הרקע שלהם (סוכרת) תורמת לשיעורי תמותה גבוהים יותר".

מקרב אוכלוסיית המחקר - נשים מגיל 20 ומעלה שאובחנו עם סרטן שד - אצל 6,115 (כלומר 15.9%) היתה גם סוכרת. חולות סרטן שד סוכרתיות נטו באופן מובהק יותר להציג סרטן-שד בשלב המתקדם יותר שלו בהשוואה לנשים ללא סוכרת. נשים סוכרתיות היו בסיכון מוגבר ב-14% לסרטן-שד שלב 2, סיכון גבוה ב-21% לשלב 3, וסיכון מוגבר ב-16% לסרטן שד בשלב 4.

עוד עלה מהמחקר, כי אצל נשים סוכרתיות היו תוצאות נמוכות בבדיקות הממוגרפיה - תופעה הקשורה גם היא לשלבים מתקדמים יותר של המחלה, הסביר צוות המחקר. עוד עלה, כי שלב מתקדם יותר במחלה התגלה בקרב נשים צעירות ובקרב אלו שהסוכרת אצלן ממושכת.

כאשר מדובר בסרטן שד שלב 2 ו-3 בקרב חולות סוכרת יש ירידה ב-15% בסיכויי ההישרדות לחמש שנים מאז אבחון המחלה.

לתמצית המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  סרטן שד,  סוכרת,  אבחון,  ממוגרפיה,  קנדה
תגובות
23.05.2015, 13:54

אצל נשים סוכרתיות, סוכרת ממהיר התקדמותו של סרטן שד. פנומן זה חשוב מאוד
מבחינה אופחנית וגמ מבחינה טיפולית.