טרשת נפוצה

תוצאות טובות להשתלת תאים המטופויטיים לאחר דיכוי מערכת החיסון בחולי טרשת נפוצה

תוצאות ביניים לאחר שלוש שנות ניסוי קליני העלו, כי טיפול זה הוא אופציה טיפולית טובה לחולים עם MS בשלב התלקחות-רמיסיה

05.01.2015, 07:15
MRI המראה פגיעה של טרשת נפוצה במיאלין -הנקודות הבהירות (מקור: ויקיפדיה)
MRI המראה פגיעה של טרשת נפוצה במיאלין -הנקודות הבהירות (מקור: ויקיפדיה)

טרשת נפוצה (MS) היא מחלה אוטואימונית, המתאפיינת בנדידה של תאי מערכת החיסון למערכת העצבים המרכזית, בייצור של ציטוקינים מעודדי דלקת, דה-מיאליניזציה ונזק נוירונלי. בשלבים ההתחלתיים של המחלה, המתאפיינת בהתלקחויות וברמיסיה, התהליך הדלקתי הפעיל הוא המרכיב העיקרי. כ-60%-70% מהחולים שמקבלים תרופות משנות מהלך מחלה (Disease modifying) חווים התלקחות על אף הטיפול.

מטרת המחקר הנוכחי היתה לבחון את היעילות והבטיחות של השתלה עצמונית של תאים המטופויטיים, לאחר דיכוי חיסוני אגרסיבי, בחולים בשלבים ראשוניים של המחלה, שחוו התלקחות בזמן טיפול בתרופה משנה מהלך.

המחקר כלל זרוע מחקרית אחת, שכללה 24 חולים שעברו השתלה. החוקרים מציגים תוצאות ביניים לאחר 3 שנות מעקב.

בסך הכל, שיעור ההישרדות ללא אירועים (מוות או אחד מהבאים; אובדן תפקוד נוירולוגי, התלקחות קלינית, לזיה חדשה ב-MRI) נמצא ב-78% מהחולים (רווח בר סמך 90%; 60-89) לאחר 3 שנים. שיעור תופעות הלוואי הרעילות היה בהתאם לצפוי. החוקרים מצאו שיפור בלקות הנוירולוגית, באיכות החיים ובציון התפקודי של החולים.

החוקרים מסכמים, בשלב ביניים זה של המחקר, שהשתלה עצמונית של תאים המטופויטיים לאחר דיכוי אגרסיבי של מערכת החיסון וללא צורך בטיפול אחזקתי, הוא אופציה טיפולית טובה לחולים עם טרשת נפוצה בשלב האקטיבי של התלקחות-רמסיה. הטיפול כרוך בתופעות לוואי בהתאם לצפוי מטיפול מדכא חיסון.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Nash RA, Hutton GJ, Racke MK, et al. High-Dose Immunosuppressive Therapy and Autologous Hematopoietic Cell Transplantation for Relapsing-Remitting Multiple Sclerosis (HALT-MS) A 3-Year Interim Report. JAMA Neurol. Published online December 29, 2014.

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה,  MS,  תאים המטופויטיים,  דיכוי אגרסיבי של מערכת החיסון,  מחלה אוטואימונית,  מחקרים