בחילות

פלונוסטרון במניעה של בחילות והקאות כתוצאה מכימותרפיה: סקירה מבוססת נתונים על בטיחותו יעילותו ומקומו בטיפול

סקירה מצאה, כי פלונוסטרון יעיל במניעה של בחילות והקאות כתוצאה מכימותרפיה, ובהפחתה במינון נצרך של קורטיקוסטרואידים

20.12.2014, 14:33
כימותרפיה, תופעות לוואי (צילום: אילוסטרציה)

פלונוסטרון הינו אנטגוניסט דור שני, לרצפטור 5-hydroxytryptamine-3י (5-HT3) אשר נמצא יעיל במניעה של בחילות והקאות הנגרמות מטיפול כימותרפי (CINV), בעקבות טיפול כימותרפיה אמטוגני במידה בינונית-קשה (MEC ו-HEC , בהתאמה).

מטרת המאמר היא לסקור את העדויות המהוות בסיס לשימוש של פלונוסטרון במניעת CINV.

במאמר מוצגת מטה-אנליזה עדכנית, שהראתה באופן עקבי כי פלונוסטרון העצים בצורה מובהקת את השליטה ב-CINV בשלבים האקוטיים והמאוחרים לאחר טיפול חד-יומי ב-MEC או ב-HEC.

ממחקרים שלא כללו מעכב רצפטור NK1 עולה, כי שילוב משולש שכלל פלונוסטרון השיג שליטה טובה יותר באופן מובהק ב-CINV מאוחר, במיוחד בבחילות, בחולים המטופלים ב-HEC או בשילוב בסיכון של אנטרציקלינים וציקלופוספמיד (AC).

עדויות ממחקרים רנדומאליים תומכות גם הן בפלונוסטרון כאופציה יעילה להפחתת שימוש בקורטיקוסטרואידים בחולים המקבלים מספר מחזורים רב של MEC או AC. יתרונות נוספים של פלונוסטרון כוללים היעדר אזהרות בדבר רעילות קרדיאלית והיעדר אינטרקציה בין תרופתית ידועה.

בסיכום המחקר כותבים המחברים, כי העדויות הזמינות כיום מצביעות שפלונוסטרון מהווה תוספת משמעותית ליכולתו של הרופא לשלוט, בצורה יעילה, על CINV, בחולים העוברים טיפול ב-HEC או MEC . פלונוסטרון מומלץ על פי הקווים המנחים הבינלאומיים למניעת CINV כתוצאה מ-MEC. בטיחות השימוש, מיעוט תופעות הלוואי והאפשרות להפחית את המינון הכולל של קורטיקוסטרואידים, ללא הפחתה ביעילות כנגד CINV מאוחר, צריכים אף הם לתרום לשימוש נרחב יותר של פלונוסטרון בפרקטיקה קלינית.

מקור:
Core Evid. 2015 Aug 21;10:75-87. doi: 10.2147/CE.S65555. eCollection 2015; Palonosetron in the prevention of chemotherapy-induced nausea and vomiting: an evidence-based review of safety, efficacy, and place in therapy.; Celio L1, Niger M1, Ricchini F1, Agustoni F1.

נושאים קשורים:  בחילות,  הקאות,  כימותרפיה,  פלונוסטרון,  כימותרפיה אמטוגנית,  מחקרים
תגובות