משפט

סך עלות הרשלנות הרפואית בארה"ב - מעל 55 מיליארד דולר בשנה

זאת, אם מוסיפים ל-10 מיליארד דולר של תשלומי הפיצוי והעלות המשפטית סכום של 45 מיליארד דולר כתוצאה מ"רפואה מתגוננת"

תביעת רשלנות רפואית (אילוסטרציה)
תביעת רשלנות רפואית (אילוסטרציה)

תביעות הרשלנות הרפואית בארה"ב מובילות להוצאה של 55 מיליארד דולר בשנה - 10 מיליארד דולר באופן ישיר על תשלומי פיצוי ועלוית משפט ויותר מ-45 מיליארד דולר באופן עקיף, בעקבות "רפואה מתגוננת" ששולחת מטופלים לבדיקות מיותרות בשל החשש מתביעה; כך כתב פרופסור אהרון קארול (Aaron Carrol), מומחה ברפואת ילדים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת אינדיאנה, במאמר שפירסם בשבוע שעבר ב"-ניו-יורק טיימס".

בסך הכל, מדובר ב-2.4% מסך ההוצאה של מערכת הבריאות הארצית. בהקשר ל"רפואה המתגוננת" – הפניות לבדיקות נוספות, ביצוע פרוצדורות רבות מעבר לנדרש והמלצות לביקורים חוזרים תכופים – קיימת מחלוקת בקרב מומחים, וההערכה היא שהמספרים האמיתיים גבוהים אף יותר.

פרופ' קארול ציין במאמר, כי בעשר השנים האחרונות, על-פי מסד הנתונים הארצי National Practitioner Data Bank, מספר התביעות לפיצוי על רשלנות רפואית נמצא בירידה יציבה. עם זאת, שבות ועולות לעתים קרובות הצעות בדבר הצורך בהנהגת רפורמה בכל הנוגע לנושאי הרשלנות הרפואית – על מנת לצמצם את ההוצאה הלאומית על בריאות בארה"ב.

מחקר שפורסם בחודש שעבר ב-NEJM הצביע על כך, שחקיקה שנעשתה במדינות טקסס, ג'ורג'יה ודרום-קרוליינה שבהן הונהגה "תקרה" בכל הנוגע לתשלומים לתובעים בגין רשלנות רפואית (בטקסס היא עומדת על רבע מיליון דולר בשנה) לא השפיעה על דרכי הפעילות של רופאי מחלקות רפואה-דחופה, למשל בהקשר למספר ההדמיות לצורך שלילת בעיות רפואיות. היא גם גם לא הביאה לשינוי בפרקי הזמן הממוצעים של אשפוזים או במספר המטופלים שאושפזו.

מחקר אחר עליו דיווח פרופסור קארול במאמרו מצא, כי אפילו כאשר הפרמיות על רשלנות רפואית ירדו עד 30% - שיעור ענק – ההוצאה הכוללת על כל מה שנוגע ל"רפואה מתגוננת" ירדה רק ב-0.4% .

המחקר בחן נושא זה תוך השוואת המצב ב-30 ממדינות ארה"ב ותוך אבחנה בין אלו שמוגדרות "בסיכון גבוה לרשלנות רפואית" לבין אלו שהן בקבוצת המדינות "בסיכון נמוך".

פרופסור קארול קובע לסיכום: "אין זה אומר שאין בעיות אמיתיות ב'מערכת הרשלנות הרפואית' האמריקאית. מספר משמעותי של תביעות ראשוניות – נדחו או הוסרו – מה שרק מצביע על כך שהתובעים עצמם הבינו כי ייתכן שלא יזכו בפיצויים. אבל אלו הן התביעות היותר-קשות שעמן צריכים רופאים להתמודד ולכך השלכות שליליות עליהן ועל הפרקטיקה. תביעות אלו גם עולות הרבה כסף כדי להתגונן מפניהן.... לכן יש הרבה מאד סיבות לגיטימיות להנהגת רפורמה מרחיקת לכת בנושאי הרשלנות הרפואית – אבל לא נראה כי הרצון לצמצם את הוצאות הבריאות היא אחת מהן".

לקריאת מאמרו של פרופסור קארול לחצו כאן

נושאים קשורים:  משפט,  רשלנות רפואית,  בדיקות הדמיה,  רפואה מתגוננת,  ארה"ב,  טקסס,  הוצאה על בריאות
תגובות
ilya
11.11.2014, 09:51

הגיע זמן לחקיקה מגבילה בנושא - לקבוע גובה מקסימלי של פיצוי כספי על כל סוג של תביעה, הגיוני שזה יהיה פי 10 נמוך ממה שמקבלים כעת. לפחות לגבי תביעות למערכת בריאות ציבורית. אז זה גם יעלה פחות למערכת, גם עורכי דין יתחילו להרוויח הרבה פחות על תביעות "רפואיות" - כיוצא מזה פחות יתעסקו עם הנושא, או שמא התובעים יידרשו לשלם לעורכי דין מכיסם ולא אחוז מסוכם הפיצוי - אז יש סיכוי טוב שכמות התביעות תרד משמעותית - אז זה יתן יותר אפשרות לרופאים לעסוק ברפואה נטו ופחות בנייר/פחות "רפואה מתגוננת" שזה מזיק גם ללקוחות בסופו של דבר, וגם מכביד על מערכת כולה