חדשות

חוקרים איתרו גן הקשור בסיכון גבוה למקרי התקף לב ושבץ מוחי

חוקרים בריטיים איתרו מוטציה בגן PIA2, הקשורה בסיכון מוגבר של 15% להופעת אירועי לב או שבץ מוחי, כתוצאה מיצירת קרישי דם

צוות חוקרים מ"קינג'ס קולג'" שבלונדון דיווח בסוף השבוע לכתב העת המדעי המקוון PLoS-One, כי הצליח לאתר גן הקשור לסיכון מוגבר להתקפי לב ולשבץ מוחי. לדברי החוקרים, פגם בגן שאותר (PIA2), ככל הנראה "מעודד" הופעת קרישי דם הגורמים להתקפי לב ולשבץ. החוקרים מסרו, כי זיהוי הגן הספציפי הזה אמור לעודד פיתוח בדיקות דם שיסייעו לרופאים להצביע על מטופלים שיש להם נטייה מוגברת לסבול מבעיות אלה.

על-פי המחקר, כ-10% מבני האדם ממוצא אירופי נושאים עמם גרסה זו או אחרת של הגן הפגום PIA2. המחקר מבוסס על סקירה מחדש של למעלה מ-80 מחקרים רפואיים שבהם השתתפו 50 אלף נבדקים, ומהווה את האנליזה הגנטית הנרחבת ביותר לגבי פגם גנטי מסוים שנעשתה עד היום.

על-פי הערכת החוקרים, הסיכון לבעיה לבבית או לשבץ מוחי גדול ב-15% בקרב מי שנושאים את הגן הפגום, לעומת אלו שלא. עם זאת, מובהקות הסיכון המוגבר תלויה בסיכון בסיסי, הנובע מאורחות חיים כמו עישון, תפריט המזון, משקל גוף ופעילות גופנית. אצל מי שבגופו שני העתקים מאותו הגן, הסיכון עולה לכדי 70% מעל "קו הבסיס".

במחקר נוסף על אותו הגן שפורסם ב-PLoS-one הראו החוקרים, כי PIA2 נקשר לסיכון מוגבר עוד יותר של התקפי לב בקרב בני 45 ומעלה.

הגן הפגום משפיע על החלבון Glycoprotein IIIa המוצג על גבי טסיות הדם. בגלל הגן, הטסיות נכנסות ככל הכנראה לפעילות-יתר: הן מייצרות יותר קרישי דם. במצב בריא יצירת קרישי הדם נועדה למנוע דימום בעקבות פציעה.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  שבץ מוחי,  התקף לב,  מוטציה,  קרישי דם,  PIA2,  גן
תגובות