חדשות

"נשים לא מכירות את הסימנים למחלות לב, ואינן מודעות לסכנה"

כך אמרה ד"ר דנה צפת מ"הדסה", ביום עיון מיוחד שיזם בית החולים כדי לקדם את המודעות לאבחון ולזיהוי מוקדם של מחלות לב בקרב נשים

נתונים חדשים על מחלות לב בקרב נשים בישראל ובעולם הוצגו בשבוע שעבר ביום עיון מקצועי מיוחד שקיים המרכז הרפואי "הדסה". ד"ר דנה צפת, מנהלת המרכז לבריאות לב האשה בבית החולים הירושלמי, מסרה בכנס כי ב-2011 מתו בישראל 122,000 נשים כתוצאה ממחלות לב וכלי-דם. לדבריה, שיעור הנשים הנפטרות בבית החולים לאחר התקף לב גדול פי 2 בהשוואה לגברים (5.9% לעומת 2.3%); כמו כן, פי שלושה יותר נשים מגברים נפטרות בתוך 30 יום לאחר התקף הלב (11.6% לעומת 4.1% בקרב הגברים).

בישראל, 27% מאוכלוסיית הנפטרים השנתית היא כתוצאה ממחלות לב - כסך כל הפטירות כתוצאה מכל סוגי מחלות הסרטן ביחד. הזמן החולף מתחילת הופעת הכאב עד לטיפול הראשוני עומד על 265 דקות בממוצע בקרב גברים , אבל 349 דקות אצל נשים.

סקר שנערך בעבר העלה, כי רק 53% מהנשים אומרות שיפנו למד"א אם יהיו להן סימנים של התקף לב, לעומת 79% שאומרות שיקראו למד"א אם מישהו אחר במשפחה או בסביבתן יחווה סימפטומים של התקף לב.

מחלות הלב הן הגורם מספר 1 בעולם לתמותת נשים, הדגישה ד"ר צפת. לדבריה, הבעיה המרכזית היא היעדר מודעות: "נשים לא מכירות את הנתונים ואת הסממנים למחלות הלב ולכן לא מודעות לסכנה, ואינן פונות לקבל טיפול מיידי בעת הצורך".

"נשים נוטות לקחת כדור לשיכוך כאב ולהמשיך בשגרת יומן כאשר מופיע כאב שהוא מתסמיני התקף הלב. גברים לעומת זאת יודעים להתקשר למד"א ברגע שהם חשים בסימנים להתקף לב. במסגרת פעילות המרכז לבריאות לב האשה", ציינה ד"ר צפת, "אנו מבקשים ללמד את הנשים להקשיב לגופן ולדעת כיצד לפעול".

ביום העיון הוצגו גם נתונים על ההבדלים, ביולוגיים ואחרים, במחלות הלב בין גברים ונשים ומהם הכלים הפרקטיים להטמעת ידע בנושא הזה שיש להציע במרפאות הקהילה ובמגזרי האוכלוסייה השונים (לרבות נשים בכפרים ערבים או נשים נשים במגזר החרדי). מ"מ מנכ"ל "הדסה", פרופסור תמר פרץ, הדגישה כי עתיד הרפואה בכל התחומים יהיה במעורבות הקהילתית "כמה שיותר נרחבת כדי להעלות את המודעות לזיהוי ואבחון מוקדם של מחלות לב, במיוחד בקרב נשים".

עוד דיברו בכנס נשיאת ארגון נשות הדסה מרסי נתן, חברת הכנסת ד"ר עליזה לביא (יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה ושוויון מגדרי בכנסת), ורד סוויד, מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה, רחל עזריה, סגנית ראש העיר ירושלים המחזיקה בתיק מעמד האשה במועצת העיר ואורלי בן-אהרון, יועצת העירייה בנושאי מעמד האשה. בכנס נמסר כי נעשים מאמצים להשיג תקציב מיוחד לפעילויות שיעשו בשנה הבאה ונוגעות לבריאות הלב של נשים בירושלים.

נושאים קשורים:  חדשות,  תמותה,  התקף לב,  נשים,  בעיות לב,  רפואה מגדרית
תגובות