הנחיות טיפול

האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים: 10 הטיפולים שיש להימנע מהם

האיגוד הציג את הרשימה במסגרת קמפיין Choosing Wisely; בין ההמלצות: לא להשתמש בנוגדי-חומצה לתינוקות ולהפחית בבדיקות CT

27.03.2014, 09:03
רפואת ילדים (צילום: אילוסטרציה)
רפואת ילדים (צילום: אילוסטרציה)

במסגרת קמפיין "בוחרים בתבונה" (Choosing Wisely), שמיועד לשפר את הטיפול הרפואי ולהפחית בדיקות מיותרות וטיפולים בלתי-נחוצים, פירסם האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים (AAP) רשימה של עשר הבדיקות או הטיפולים שיעילותם מוטלת בספק.

1. אין לטפל באנטיביוטיקה במחלה ויראלית (סינוסיטיס, פארינגיטיס, ברונכיטיס) – אף כי הנפקת מרשמים לאנטיביוטיקה פחתה, שיעורה עדיין גבוה. מתן אנטיביוטיקה ללא צורך למחלה ויראלית תורם להיווצרות עמידויות לאנטיביוטיקה ולעלויות מיותרות.

2. אין להמליץ או לספק מרשם לתרופות נוגדות שיעול או צינון למחלות נשימתיות מתחת לגיל 4 – לפי מחקרים, לתכשירים אלו תועלת מעטה בילדים קטנים. לרוב, הם מכילים יותר ממרכיב אחד, מה שמגביר את הסיכון למינון יתר בטעות.

לכל המלצות קמפיין "Choosing Wisely" בהתמחויות השונות לחצו כאן

3. בדיקת CT אינה נחוצה להערכה מידית לאחר פגיעת ראש מינורית, יש להשתמש בהערכה קלינית ובקריטריונים ברפואת חירום בילדים (PECARN) כדי להחליט על הצורך ב-CT. בדיקות CT שנעשות שלא לצורך חושפות ילדים לקרינה מיותרת וכן גובות עלויות מיותרות ממערכת הבריאות.

4. אין צורך בדימות נוירולוגי (MRI, CT) בפרכוס חום פשוט – יש לרכז מאמץ במציאת המקור לחום.

5. בדיקת CT אינה הכרחית בהערכה רוטינית של כאב בטן

6. אין לרשום מינון גבוה של דקסמטזון (0.5 מ"ג/ ק"ג ליום) למניעה או לטיפול בדיספלזיה ברונכופולמונרית (BPD) בפגים. נראה שלמינון גבוה יעילות זהה למינון הנמוך, אולם הוא מגביר את הסיכון לתופעות לוואי קצרות וארוכות טווח, כולל סיכון לפגיעה נוירו-התפתחותית.

7. אין לבצע בדיקת פאנל לאלרגיה למזון לפני בחינה מדוקדקת של ההיסטוריה הרפואית - תוצאה חיובית בבדיקות אלו נפוצה, ללא אלרגיה קלינית. למשל 8% מהאוכלוסייה חיוביים לאלרגיה לבוטנים אולם רק 1% מציגים אלרגיה קלינית לבוטנים. יש לבחור בדיקות באופן סלקטיבי לאחר לקיחת אנמנזה.

8. אין להשתמש בנוגדי חומצה או מגבירי תנועתיות (למשל מטוקלופרמיד; פרמין) לרפלוקס פיזיולוגי שאינו כואב או פוגם בהתפתחות. יש להסביר להורים שריפלוקס שכיח בתינוקות. כל עוד אין עיכוב בהתפתחות או בעיות נשימתיות נילוות אין צורך בטיפול או בדיקות הדמיה.

9. אין צורך בתרבית שתן למעקב או בטיפול לבקטריוריה ללא תסמינים. תרביות שנעשות שלא לצורך נותנות תשובות חיוביות ושליליות כוזבות וגוררות טיפול ובדיקות נוספות מיותרות. טיפול אנטיביוטי שאין בו צורך כרוך בעלויות מיותרות ובהיווצרות עמידויות.

10. אין להשתמש באופן רוטיני במוניטורים ביתיים לניטור הנשימה כדי למנוע מוות בעריסה (SIDS). יש לשקול שימוש סלקטיבי בהם בילדים בעלי סיכון לדום נשימה או לאירועים קרדיווסקולריים.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
American Academy of Pediatrics. Ten Things Physicians and Patients Should Question. Choosing Wisely.

נושאים קשורים:  הנחיות טיפול,  AAP,  Choosing wisely,  BPD,  אנטיביוטיקה,  MRI,  CT,  אלרגיה,  SIDS,  מחקרים
תגובות