חדשות

שלבקת חוגרת בגיל צעיר קשורה לסיכון גבוה יותר לשבץ או להתקף לב

מחקר בריטי מצא סיכון מוגבר של מי שלקו במחלה בין גיל 18 לגיל 40 לסבול בהמשך חייהם משבץ (עלייה של 74%) או מהתקף לב (50%)

חולים הסובלים משלבקת חוגרת (Herpes Zoster) מצויים בסיכון גבוה יותר מאחרים לסבול משבץ או מהתקף לב במועד מאוחר יותר בחייהם; כך מעלה במחקר שהובילה ד"ר ג'ודית ברויטר, וירולוגית מיוניברסיטי קולג' שבלונדון, שפורסם באחרונה בכתב העת Neurology. עורכי המחקר הדגישו, כי חולי שלבקת חוגרת חייבים להימצא תחת מעקב צמוד יותר לגבי סיכון לשבץ בהמשך חייהם.

המחקר נערך בקרב כ-320,000 נבדקים. 106,000 מהם לקו בשלבקת חוגרת בין גיל 18 לגיל 40, ו-213,000 חולים לא לקו במחלה, ושימשו כקבוצת ביקורת. החוקרים מצאו, כי אצל הנבדקים שסבלו משלבקת חוגרת נמצא סיכון גדול יותר ב-74% לסבול משבץ וסיכון גדול יותר ב-50% ללקות בהתקף לב. כמו כן, נמצא כי שלבקת חוגרת מגבירה את הסיכון למה שמכונה "מיני שבץ" (transient ischemic attack) פי 2.4, לעומת מי שלא חלה בדלקת הזאת.

אצל חולים שסבלו משלבקת חוגרת אחרי גיל 40, פוחת הסיכון להתקף לב, אך הוא עדיין גבוה ב-10% לעומת האוכלוסייה. החוקרים מסרו, כי בדקו תיקים רפואיים של חולים במשך שש שנים בממוצע אחרי שלקו בשלבקת חוגרת, אך נכללו גם מחלות לב ושבץ שאירעו 24 שנים לאחר המחלה.

רק 0.21% מכלל משתתפי המחקר שחלו בעברם בשלבקת חוגרת אכן סבלו אחר כך משבץ. לא ברור עדיין אם ניתן להצביע על השלבקת כגורם ישיר לשבצים או התקפי לב. מחקר המשך עשוי להבהיר אם חיסון נגד שלבקת חוגרת יפחית את הסיכון (החיסון עצמו הראה הפחתה בשיעור החולים כדי 50%). ד"ר ברויר ציינה, כי כל מי שחלה בשלבקת חוגרת - ובמיוחד צעירים - חייב לעבור בדיקות סקר לגבי גורמי סיכון להתקף לב ולשבץ.

שלבקת חוגרת נגרמת בידי נגיף אבעבועות רוח שנותר רדום בתוככי תאי העצבים. שנים לאחר ההחלמה מאבעבועות רוח הנגיף "צץ" לפתע וגורם לגרד ולכאב. לעתים קרובות המחלה פוגעת במי שהיה מצוי תחת רמות גבוהות של עקה (סטרס) או סבל ממחלות אחרות שמדכאות את המערכת החיסונית.

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  שלבקת חוגרת,  התקף לב,  שבץ,  סיכון
תגובות