בדיקות סקר

בסקירה רחבת היקף לא נמצאה עדות ליעילותן של בדיקות בריאות כלליות שגרתיות

בדיקות בריאות כללית מבוצעות באופן שגרתי במסגרות שונות. בסקירת ספרות ומטה-אנליזה של איגוד Cochrane לא נמצאה תועלת בבדיקות כאלה

12.12.2012, 11:51

בדיקות בריאות כללית מבוצעות באופן שגרתי בארה"ב ובמדינות נוספות, וכן מבוצעות במסגרות נוספות כגון מרפאות מסחריות ומקומות עבודה. בדיקה כזו נערכת על ידי איש מקצוע בתחום מקצועות הבריאות, ומטרתה זיהוי מוקדם של תסמינים, סימנים וגורמי סיכון. הבדיקה משלבת בדיקות סקר שונות – שרק מיעוטן נבחנו כראוי במחקרים. לדוגמה – אמנם התועלת שבטיפול ביתר לחץ דם ובסוכרת נחקרה רבות, לא נערכו מחקרים רבים לגבי בדיקות סקר באוכלוסייה הכללית לאיתור מצבים אלו. בדיקות בריאות שגרתיות נועדו להפחית את התחלואה ואת התמותה, ובאופן אינטואיטיבי נראה שמדובר באמצעי יעיל להשגת המטרה, אולם הדבר לא הוכח. יתרונות כגון זיהוי מוקדם של גורמי סיכון או מחלות, טיפול מונע בהתאם ושינוי באורח החיים עקב תוצאות הבדיקה עומדים אל מול חסרונות כגון אבחון וטיפול יתר, מצוקה עקב תוצאות חיוביות שגויות, הרגעה שקרית עקב תוצאות שליליות שגויות, חיזוק הרגלים מזיקים עקב תוצאות שגויות ועוד.

בדיקות תקופתיות (אילוסטרציה)

בדיקות תקופתיות (אילוסטרציה)

בסקירה זו נבחנו מחקרים מבוקרים אקראית שבהם השוו בין עריכת בדיקה כללית שגרתית (באופן חד-פעמי או באופן חוזר) לבין היעדר בדיקות כאלה בקרב מבוגרים מעל גיל 18, שגויסו מהאוכלוסייה הכללית ולא נבחרו בשל גורם סיכון כלשהו. בדיקת כללית שגרתית הוגדרה כבדיקה הכוללת סקר לאיתור יותר ממחלה או גורם סיכון אחד, ביותר ממערכת איברים אחת (כך שלא נכללו מחקרים לגבי בדיקות סקר בודדות). לא נכללו מחקרים שעסקו בקשישים מעל גיל 65 בלבד, שכן מרבית המחקרים מסוג זה כללו התערבויות כגון מניעת נפילות או בחינה מחודשת של הטיפול התרופתי. בבחינת התוצאות הושם דגש על התחלואה ועל התמותה, בהשוואה לסמנים חליפיים.

נכללו 14 מחקרים (שני מחקרים נוספים טרם פורסמו), שכללו 182,880 משתתפים, מתוכם 76,403 הוקצו לביצוע בדיקות שגרתיות. משך המעקב נע בין שנה ל-22 שנים.

תשעה מחקרים בחנו את ההשפעה על התמותה הכללית, וכללו 155,899 משתתפים ו-11,940 מקרי מוות. חציון משך המעקב היה 9 שנים. במחקרים אלו לא נמצאה השפעה של ביצוע בדיקות שגרתיות על הסיכון לתמותה (RR 0.99, 95%CI 0.95-1.03), ללא הטרוגניות בין המחקרים.

8 מחקרים בחנו את ההשפעה על תמותה עקב גורם קרדיווסוקולארי, וכללו 152,435 משתתפים ו-4,567 מקרי מוות. חציון משך המעקב היה 10.4 שנים. לא נמצאה השפעה של ביצוע בדיקות שגרתיות על הסיכון למוות עקב גורם קרדיווסוקולארי (RR 1.03, 95%CI 0.91-1.17). נמצאה הטרוגניות גבוהה בין המחקרים, הקשורה בהגדרות שונות של התוצאה – מחקר אחד מצא השפעה מיטיבה משמעותית, ומחקר אחר מצא השפעה מזיקה.

8 מחקרים בחנו את ההשפעה על תמותה עקב סרטן, וכללו 139,290 משתתפים ו-3,663 מקרי מוות. חציון משך המעקב היה 10.4 שנים. לא נמצאה השפעה על הסיכון למוות עקב סרטן (RR 1.01, 95%CI 0.92-1.12).

לגבי תמותה מסרטן, בשלושה מחקרים שכללו בדיקה חד-פעמית נמצאה נטייה בלתי מובהקת לסיכון מוגבר בקרב משתתפים שעברו בדיקה, ובחמישה מחקרים שבהם נערכו בדיקות חוזרות נמצאה נטייה בלתי מובהקת לסיכון מופחת. לגבי תמותה עקב גורם קרדיווסוקולארי, התוצאה הייתה הפוכה – בשלושה מחקרים שבהם נערכה בדיקה חד-פעמית נראתה נטייה בלתי מובהקת לסיכון מופחת, ואילו בחמישה מחקרים שבהם נערכו בדיקות חוזרות נראתה נטייה בלתי מובהקת לסיכון מוגבר.

החוקרים מעלים כמה הסברים אפשריים להיעדר תועלת בבדיקות שגרתיות. הסבר אחד הוא שמרבית המחקרים שנכללו נערכו לפני זמן רב, ומאז חלו שינויים הן בטיפול המונע המקובל והן בסף ההגדרה לגבי גורמי סיכון. עם זאת לא נראה שינוי על פני הזמן בתועלת שבביצוע בדיקות שגרתיות כלליות. אפשרות נוספת היא שאוכלוסיית הפונים לבדיקות מסוג זה שונה מהאוכלוסייה הכללית – במקרים רבים מדובר באנשים במצב סוציואקונומי גבוה וסיכון קרדיווסוקולירי נמוך – כך שייתכן שלמעשה הבדיקות אינן מבוצעות בקרב אלה שזקוקים להן באמת. אפשרות נוספת היא שהתוצאות מושפעות מכך שרופאים רבים נוטים לבצע בדיקות מונחות קלינית לאיתור גורמי סיכון או תחלואה בקרב מטופליהם, ובכך מופחתת השפעתן של בדיקות שגרתיות כלליות.

החוקרים מסכמים כי התוצאות אינן תומכות בביצוע בדיקות בריאות כלליות שגרתיות בקרב האוכלוסייה הכללית. עם זאת אין להסיק מהן שעל רופאים להימנע מביצוע בדיקות מונחות קלינית ופעולות מונעות אחרות. כמו כן אין להסיק כי כלל מרכיבי הבדיקה אינם מועילים, שכן ייתכן כי התועלת שבחלקם ממוסכת על ידי הנזק שבאחרים.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Krogsboll et al.; General health checks in adults for reducing morbidity and mortality from disease: Cochrane systematic review and meta-analysis, BMJ. 2012 Nov 20;345:e7191

נושאים קשורים:  בדיקות סקר,  בדיקות שגרתיות,  בדיקות בריאות כלליות,  Cochrane,  מחקרים
תגובות
יעקב
13.12.2012, 19:14

זה ברור מאליו..
זו רק תעשיה של משרות וכסף...

שלמה ברסניאק
15.12.2012, 19:51

רופא משפחה שאכפת לו מבצע אותו דבר בהעלות נמוכה ביותר,הרי הכל קיים במערכת