סרטן שד

טיפולים הורמונליים בסרטן שד מתקדם – מהו הרצף הטיפולי הנכון?

מחקרים קליניים שנערכו לגבי פולבסטרנט 500 מ"ג מערערים את ההנחה שהייתה קיימת עד כה כי מעכבי ארומאטז לא סטירואידליים הם הטיפול היעיל ביותר עבור חולות סרטן שד מתקדם בעלות רצפטורים חיוביים לאסטרוגן

19.09.2012, 14:30

כ-80% ממקרי סרטן השד בארצות מערביות הם חיוביים לקולטני אסטרוגן (ER+), ועבור מרבית חולות אלו, טיפול אנדוקריני הוא אפשרות מתאימה כטיפול משלים (אדג'ובנטי) או כטיפול במחלה מתקדמת. על אף התועלת הרבה בטיפולים אנדוקריניים, אין הנחיות הקובעות מהו רצף הטיפול האופטימלי עבור חולות סרטן שד מתקדם עם רצפטורים חיוביים לאסטרוגן.

יש מעט מחקרים קליניים אשר השוו את סדר הנטילה של 2 תרופות אנדוקריניות, ועל כן המידע האמין ביותר הקיים כיום מגיע בעיקר מהשוואות "ראש בראש" של 2 תרופות, בדרך כלל כקו טיפול שני או שלישי, כאשר הטיפולים שניתנו בקווים מוקדמים יותר ידועים.

סרטן השד (אילוסטרציה)

סרטן השד (אילוסטרציה)

טיפול קו ראשון:
עבור נשים לאחר גיל המעבר החולות בסרטן שד (+) HR מתקדם, הבחירה הסטנדרטית של טיפול קו ראשון היא מעכב ארומאטז שאינו סטרואידלי. ניסויים קליניים של שלב II שבהם השוו בין פולבסטרנט (דאון-רגולטור של קולטנים לאסטרוגן) (פסלודקס, אסטרהזניקה ישראל) לבין מעכב הארומטז אנאסטרוזול כקו טיפול ראשון עבור חולות סרטן שד מתקדם שנמצאו אצלן רצפטורים חיוביים לאסטרוגן, עולה כי לפולבסטרנט 500 מ"ג יתרון משמעותי בהארכת הזמן עד להתקדמות המחלה. בהתחשב בתקופת המעקב הארוכה, פולבסטרנט הפך לאופציית טיפול קו ראשון עבור חולות אלו, במיוחד אם יש התוויית נגד למעכבי ארומאטז או אם יש בעיית היענות.

כיוון שמעכבי ארומאטז לא סטרואידליים נמצאים בשימוש נרחב בשלב הטיפול המשלים, אפשר לשקול בחירה בטיפול אנדוקריני אחר כקו טיפול ראשון במחלה מתקדמת. מחקר ה-CONFIRM מצא כי מתן פולבסטרנט 500 מ"ג יעיל יותר ממתן פולבסטרנט 250 מ"ג במדד של זמן עד להתקדמות המחלה. כ-50% מהמטופלות קיבלו את הפולבסטרנט כקו ראשון במחלה מתקדמת וכ-50% כקו שני. כמו כן, כמחציתן קיבלו את הטיפול לאחר טמוקסיפן וכמחציתן לאחר מעכב ארומאטז. בהיעדר מידע קליני מבוקר אחר, פולבסטרנט מסתמן כטיפול שיש לגביו את המידע הנרחב ביותר כטיפול לחולות סרטן שד מתקדם אשר קיבלו מעכב ארומאטז כטיפול משלים (אג'ובנט).

טיפול קו שני:
בניסויי טיפול אנדוקריני קו שני עבור מחלה מתקדמת, תרופות הדור השלישי של מעכבי ארומטאז נחשבו עדיפות על פני פרוגסטינים, בעיקר מסיבות בטיחות, אך במעקב ארוך טווח נמצא כי לאנאסטרזול יתרון גם בשרידות. כיוון שהשימוש במעכבי ארומאטז הופך שכיח יותר בשלבים מוקדמים יותר של המחלה, יש לשקול טיפולים הורמונליים אחרים לשלב זה.

במחקר ה-EFFECT נמצא כי פולבסטרנט 250 מ"ג זהה למעכבי ארומאטז במסגרת טיפול קו שני בכל הקשור ל-TTP ו-OS. תוצאות דומות נראו גם בשני מחקרי שלב III בעלי תכנון דומה (מחקרי 020 ו-021). במחקרים אלו 99% מהמטופלות קיבלו טמוקסיפן כטיפול קודם.

כפי שצויין, במחקר ה-CONFIRM נמצא יתרון לפולבסטרנט 500 מ"ג על פני פולבסטרנט 250 מ"ג במדד PFS עם נטייה ליתרון גם ב-OS. מחקר זה אפשר השוואה עקיפה בין פולבסטרנט 500 מ"ג לבין מעכב ארומאטז ועזר לתקף את תוצאות מחקר שלב II, שבו נמצא יתרון לפסלודקס 500 מ"ג על פני אנאסטראזול במדד ה-PFS.

לסיכום, מעכבי ארומאטז לא סטרואידליים נחשבים כיום לטיפול קו ראשון היעיל ביותר עבור נשים החולות בסרטן שד מתקדם ובעלות רצפטורים חיוביים לאסטרוגן. עם זאת, תוצאות המחקרים הקליניים שנערכו לגבי פולבסטרנט 500 מ"ג מאתגרות הנחה זו. החוקרים ציינו כי יש לערוך ניסויים קליניים נוספים לשם השוואה בין פולבסטרנט 500 מ"ג למעכבי ארומאטז במחלה מתקדמת (וכטיפול משלים). החוקרים הסיקו, בין היתר, כי יש צורך במחקר קליני נוסף לשיפור הידע לגבי הרצף הרצוי של טיפולים אנדוקריניים ולגבי טיפול אנדוקריני לסירוגין ובחירה משופרת של חולים מקרב אוכלוסיית ה-(+) HR.

מקור:

The sequential use of endocrine treatment for advanced breast cancer: where are we? Barrios C. et al., Ann Oncol. 2012 Jun; 23(6):1378-86. Advanced Online Publication 2012 Feb 8.

נושאים קשורים:  סרטן שד,  טיפול אנדוקריני,  פולבסטרנט,  מעכבי ארומאטז לא סטירואידליים,  מחקרים
תגובות