חדשות

צוותי מומחים בארה"ב: יש למעט בבדיקות לא הכרחיות

תשעה צוותים של רופאים מומחים הגיעו למסקנה שאפשר לצמצם את מספר הבדיקות ואת תכיפותן, גם משום שמדובר בהוצאה מיותרת וגם משום שלא הוכחה יעילותן

ניו יורק טיימס דיווח בסוף השבוע שעבר כי טיפולים לא הכרחיים ובדיקות רפואיות לא נחוצות הם שליש מכלל ההוצאה על נושאים רפואיים בארה"ב. תשעה צוותי רופאים-יועצים שעסקו בנושא הזה התייחסו ל-45 הבדיקות הנפוצות ביותר כיום, והם ממליצים לצמצם את מספר הטיפולים ואת תכיפות הבדיקות שנעשות בבתי חולים ובמרפאות רופאים. העיתון ציין שעוד שמונה צוותי מומחים מיוחדים, מכינים רשימה של פרוצדורות שמומלץ שלא לבצע לעתים תכופות.

ההמלצות הללו מייצגות גישה לא שגרתית מצד רופאים. הוועדות הגיעו למסקנה כי לא מעט בדיקות ופרוצדורות רווחיות (לבתי החולים) אינן נחוצות, ורבות מהן עלולות דווקא להזיק למטופלים. ד"ר לורנס סמית הרופא הראשי ב-North Shore LLJ Health System ודיקן בית הספר לרפואה "הופסטרה נורת'-שור" אמר כי בדיקות יתר לא הכרחיות אלו מוגדרות עתה כאחד מנושאי המשבר שעמם מתמודדת הרפואה בארה"ב.

דימות תהודה מגנטית. MRI. המתנה ארוכה לבדיקה

בין הבדיקות שמומלץ לצמצם צוינה הפניה "אוטומטית" ל-MRI בעקבות כל תלונה של מטופל (אילוסטרציה)

ניסיונות קודמים לצמצם את מספר הבדיקות הלא הכרחיות נכשלו. עם זאת, הנחיות שפרסמו צוותי רופאים מוערכים השפיעו במידה רבה יותר על עמיתיהם, והפכו להנחיות פעולה ביצועיות.

הגופים המבטחים בארה"ב ומשלמי הביטוחים מנסים להעביר את הנטל הכספי הכרוך במימון הבדיקות לבתי החולים ולמרפאות הרופאים, ועיקר המאמץ הוא לצמצם את התמריצים הכספיים שניתנו עד כה לרופאים על מנת שיעודדו מטופלים לבצע כמה שיותר בדיקות.

בין הבדיקות שמומלץ לצמצם צוינו הבדיקות הבאות: אק"ג כאשר אין בכלל סימן לבעיית לב כלשהי, הפניה "אוטומטית" ל-MRI בעקבות כל תלונה של מטופל על כאב גב, מרשמי אנטיביוטיקה כשמאובחן סינוסיטיס מתון, ועוד.

ה-ACC (הקולג' האמריקני לקרדיולוגיה) מדרבן רופאי לב לא לבצע באופן שגרתי הדמיות (Stress cardiac imaging) לחולים א-סימפטומטיים וה-ACR (הקולג' האמריקני לרדיולוגיה) ממליץ לרדיולוגים לא לערוך סריקות (imaging scans) לחולים המתלוננים על כאבי ראש פשוטים. איגוד הגסטרו האמריקני (AGA) ממליץ להנפיק מרשמי תרופות במינונים נמוכים כדי לשלוט ב-Acid reflux.

כן מעודדים עתה אונקולוגים להפחית במספר הסריקות של מטופלות בשלב הראשוני של סרטן השד או כשמדובר בשלב ראשוני של סרטן הערמונית כשאין סימנים לסכנת התפשטות. לרופאי כליות מומלץ לא להתחיל בדיאליזה מוקדם מדי, לפני שמתקיים דיון מעמיק עם החולה ועם המשפחה. בנובמבר 2009 פורסמה בארה"ב הנחיה לא לבצע סריקות ממוגרפיה בתכיפות גדולה, אך התגובות להנחיה זו היו שליליות.

העיתון מדווח כי כמה מומחי בריאות בארה"ב העריכו כי בערך שליש מסך ההוצאה השנתית על נושאי בריאות בארה"ב,העומדת על 2 טריליון דולר, מבוזבזת על אשפוזים ובדיקות לא הכרחיות ועל טיפולים, תרופות חדשות והתקנים רפואיים שלא הוכחה היעילות שלהם. אלו כוללים למשל בדיקת CT למי שהתעלף במקרה שאין לו שום בעיה נוירולוגית, אבל רופאים מקבלים עידוד לבצע בדיקה כזאת מתוך חשש שייתבעו בגין רשלנות רפואית.

לדיווח המלא ב"ניו יורק טיימס"

נושאים קשורים:  חדשות,  בדיקות הדמיה,  MRI,  רדיולוגיה,  סרטן שד,  סרטן הערמונית,  סריקות לב,  דיאליזה
תגובות
יעקב
11.04.2012, 09:06

ומה באמת חדש ?